lördag 11 maj 2019

Lördagmorgon ....


Jo, men detta är faktiskt bilden av en omåttligt lycklig människa!
Eller kanske mera: en lättad människa!

Så här var det.
Jag hade två timmar på mig igår från det att vi kom från it-butiken, tills att jag skulle börja arbeta. Allt strulade med igångsättningen av mobilen. En verifieringskod skulle skickas till min gamla mobil, men den var ju stendöd, om än inte helt nedsläckt - den gick inte att stänga av -.
Så jag tänkte att jag får åka in till Elgiganten och be om support (kostar förstås) nu idag, jag kände att jag hade liksom inget annat val.

Därefter blev det jobb från fyra till halv nio.
Om det hade varit kaotiskt i hjärnan innan dess, blev det än värre i butiken!
Kassorna hade flyttats och kassa 1 som är huvudkassa, hade fått nymodigheter installerade och lathundslistan där vi har plu-nummer på plantjord och annat, den var försvunnen!

I postavdelningen rådde kaos (det kommer att bli bra, men just då var det kaos) och skrivaren till posten fungerade inte och så tackade inte bara min mobil för sig, även arbetskamraterna som gick till pizzerian en bit bort på nåt slags möte (jag var välkommen också, efter stängning) och kvar var jag och två unga töser och så alla kunder som letade varor.
Ja, det var hälsosamt för en människa som jag själv, van vid rutiner.


Men  ni kan inte tro så fint det blir i butiken!
Jag vet inte  h u r  många kunder som sa just så och trots att delikatessen/charken inte har varit igång den här veckan, hade vi sååå mycket folk .., ja, vi fick köra alla tre kassorna!
En eloge till Lovisa och Anna som var såååå bra att kampera med!

Kom hem halv nio.
Slog mig ned i soffan och tänkte att det är lika så gott att ta tjuren vid hornen.
Började att installera det som kändes mest viktigt: messenger (familjechatten och vardagssurret med hedgrenskan i Skåne), instagram, facebook och lite annat. Därefter mobilt bank-id - som den här gången var sååå mycket enklare än tidigare att installera!) och så swish! Såja, då var det viktigaste på plats. Kontaktboken och alla bilder fanns redan! Ja, men så underbart!!

Det var då, när allt detta var överståndet, som jag tog bilden längst uppe och jag kände hur tårarna rann ..., det var så mycket lättnad!

Nu är det alltså lördagmorgon.
Jag steg upp klockan sex och en halvtimme senare skjutsade jag pv till järnvägsstationen i Falkenberg (årsmöte för vindkraftsföreningen i Stockholm och sen hem sent ikväll igen) och nu ska jag strax åka till friherrinnan som så generöst bjuder på frukost!

En fin lördag till er alla! (haha .., alla tre som läser här!)

8 kommentarer:

Lena i Östersund sa...

Grattis till att du fick till inredningen av din mobil. ☺
Min mobil börjar bli trött och borde ersättas men.... Men bara tanken på pusslet med att få till allt får mej att bli så trött. Det som möjligen kan få mej att ta tag i inköp är tanken på en bättre kamera än den jag har i min nuvarande mobil.
Idag ska min dag ägnas åt gårdsstädning tillsammans med en del andra i min bostadsrättsförening. Det brukar vara trevligt att träffas och göra fint tillsammans och som avslutning blir det grillning och umgänge.
Önskar dej en fin lördag och stort lycka till med nya mobilen.

Lena i Östersund sa...

Ps Glömde ju, så fin bild på lilla minifarbrorn😍

Monet sa...

När jag läser om din lycka/lättnad över att igen ha en fungerande mobil (vilket jag verkligen förstår) kan jag ändå inte låta bli att reflektera över hur svenskar hanterar sina mobiler jämfört med i Frankrike som vi just återvänt ifrån. Det är ett minst lika högteknologiskt samhälle som Sverige, det är lag på att deklarera digitalt t ex och människor går med näsan i mobilerna där också. Men man har inte swish utan cash, kort OCH checkar vilket är oerhört praktiskt eftersom du har betalningsmöjligheter med dig överallt. Väntar du paket levereras det kostnadsfritt till dörren av brevbäraren som kommer kl 1100 på dagarna och det kommer inga sms med paketnummer. I Sverige aviseras allt via sms - man utgår ifrån att varenda kotte har en smartphone? Det tog tid att få våra personnummer återaktiverade och utan dem FINNS du bara inte i det svenska systemet. Inte i vården, inte i banken, inte om du vill beställa internet- eller elabonnemang. Din kreditvärdighet är noll eftersom upplysningsföretagen inte hittar dig. Du tvingas rabbla ditt personnummer flera gånger dagligen -i Frankrike existerar de inte, anses vara integritetskränkande och man har ett skattenummer på deklarationen och ett socialförsäkringsnummer på sjukvårdskortet. I Sverige måste man numera också uppge lägenhetsnummer! Det finns heller inte en kotte här som längre använder en fast telefon, de finns inte ens att köpa längre! I Frankrike hade vi fast telefoni med trådlösa telefoner med högtalarfunktion och man hörde när det ringde. Abonnemang som innebar fria samtal till i princip hela världen. Till fasta telefoner, inte mobiler. Nu tvingas jag tala i mobiltelefon med lika dåligt ljud som på femtiotalet, svajiga mottagningsförhållanden och utan möjlighet att ringa min dotter i Frankrike (sju kronor per minut!) Jag är inte van att ha den fastklistradpå mig som i Sverige, alltså missar jag samtal när jag inte hör den. Jag är ingen sms-person heller, gillar inte militäriskt kortspråk, så jag glömmer att kolla om någon sökt mig. Jag sitter inte längre framför min dator utan använder enbart min IpadPro till allt men är nu mycket mera restriktiv med skärmtid. Bloggar inte längre, håller social kontakt på Facebook men skulle aldrig samtidigt orka köra Instagram OCH chattar. I Sverige lever folk genom sina mobiler, mobilt bank-id vet man inte vad det är i Frankrike, man har banker och post med personal i plus bankomater. Att chatta med en nätdoktor förekommer inte heller för där kommer en levande doktor hem akut till dig om det behövs. Här råkar man också ut för att om internet försvinner så hänvisas man till operatörernas kundtjänst - på det försvunna internet! I Frankrike har man jouröppna telefoner, såna finns knappt här! Jag säger inte att det ena eller det andra är rätt eller fel, det är konstateranden av teknikanvändning som skiljer sig åt i hög utsträckning. Men jag tror att man i Sverige behöver tänka efter hur extremt beroende man gjort sig i vardagen av en mycket sårbar teknik där det heller inte finns back-up-system längre. Vi lägger alldeles för mycket tid på cybertillvaro istället för att bara vara. I sin egen sfär eller i verkliga livet med andra. Detta är det svåraste med återanpassningen till Sverige faktiskt! Men grattis till ny och fungerande telefon. Jag måste också byta ut min nu. För att överhuvdtaget kunna fungera i Sverige!

Åse sa...

Du redde ju ut'et. Kram

Elisabet. sa...

Lena i Östersund: jo, sånt minns jag från tiden i Kungsängen när det var vårstädning av området! Och ja, det är mest kameran jag vill åt, en systemkamera blir för dyr och jag skulle inte orka ha den med mig jämt.
Lycka till den dagen när det blir av!

Monet: tack för jämförelsen! Nu kan du ju verkligen se skillnaderna. Min syster i Australien sa ungefär samma sak när hon var här förra sommaren. Mobilt bank-id tycker jag är fullständigt suveränt, ja, jag tycker om det mesta med internet egentligen, mina vårdkontakter osv. Familjechatten är ovärdelig,även om det inte blir några längre haranger.

Anonym sa...

Bra gjort att fixa allt på mobilen! Det klarar inte jag av. Jobbarkompisar har assisterat vid behov. Nu har jag ju slutat jobba men har fått löfte om assistans ändå om jag behöver! Finns andra anledningar också till att titta in och hälsa på! ellem

Ulrika sa...

Ljuvliga bilder på småttingar! Hos mig är det bara döda just nu, haha.
Livet, blandningen!

Mobilt bank-ID och Swish är något av det bästa som uppfunnits!
Och messenger! Jag pratar med min kompis i Australien så gott som varje dag,via messenger. Bara att ringa upp och prata på och inte kostar det ett öre. Perfekt! Vill man kan man också ha videosamtal.

Monet sa...

Meningen med mitt långa inlägg om skillnader i ”internet-beroende” mellan länder var just att visa på det, inte att kritisera vare sig mobilt bank-id eller swish eller något annat som ju är utmärkta företeelser. Men sårbara om man blir helt beroende av dem. I ett kontantlöst samhälle eller där man måste legitimera sig oupphörligen digitalt för att få livet att fungera blir det mycket svårt i ett krisläge. Frankrike tillhör ett av Europas mest krigserfarna folk(vilket vi i Sverige absolut inte gör) och ser till att ha back-up-system i form av tex kontanter, krisorganisationer som snabbt är på plats och vet vad som ska göras. Det finns fysiska personer kvar i banken, postkontoren är bemannade och där sker ett stort antal transaktioner och ges service i form av paketutlämning (om inte hemleverans sker). Strömavbrott är ovanliga och åtgärdas direkt och skulle det ske medan man står och handlar och kassasystem slås ut betalar man med check eller kontanter mot kvitto. Tappar man sin mobil eller den går sönder är det inte samma katastrof som i Sverige, man har inte hela livet samlat i den så som det verkar vara i Sverige.