fredag 10 januari 2020

Att bli godkänd ....


Så här är det: Alice tillhör pv:s kusin Maria och hennes man och två barn.
Maria är dotter till Sonja och nu har Sonja i en veckas varit matte till lilla Alice, hon som är ungefär som Harry i ålder, eller kanske ett år äldre? Tio.

Var gång vi hälsat på hemma hos Alice, har vi blivit omåttligt utskällda och jag har varit på gränsen till rädd för henne. Oj, så hon gläfst och nästan morrat.

Men se ikväll .., då händer det att Alice kommer och lägger sig hos mig i soffan och jag ägnar nästan hela kvällen - förutom att äta allt det goda som Sonja dukat fram - åt att massera den här lilla damen.


I timmar!!
Och hon gick och åt mat och återvände och hoppade sedan upp alldeles intill mig och jag fortsatte att klia och massera. Det här .., att bli godkänd av små barn eller av djur, det är nog det som gör mig allra mest glad, därför att där kan man inte ställa in sig. Djur, dom gör som dom vill.

Med katter är man  t o t a l t  chanslös, ja, det är mer som en nåd att bli accepterad av en katt.
En ynnest.
Sigge använder mig mest som nån slags matbespisning och om jag kliar honom på huvudet kan han tänka sig att sitta i mitt knä en kvart eller möjligen en halvtimme, men absolut inte mera.
Ibland kan han - rätt vad det är - bita mig i handen!

Men Alice ....

"Ja, men massera, det är väl att ställa sig in ...!" kanske nån tänker.

Ja, men inte om man gör det bara för att man ser att någon tycker att det är skönt.

Alltså blev vi verkligt fina vänner ikväll, Alice och jag själv.

//För övrigt har jag ikväll tittat på avsnitt 1 av "Äkta Billgrens".
Ja, det var rätt intressant. Eller mycket. Sympatiska människor. Mycket konst.
Här en länk till programmet.

4 kommentarer:

Christel sa...

Det är en härlig ynnest att bli så accepterad.
Och lika snopet när man inte blir det 😊

Evas blogg sa...

Härligt! Själv blir jag alltid uppvaktad av katter, som jag är allergisk mot. Kan inte låta bli att gosa med dem och mår därefter sen.
Ja visst var Billgrens ett trevligt program? Ovanligt bra för att vara en realityserie.

Barbro sa...

Ja precis så där tyckte jag också om "Äkta Billgrens".
Lite överraskande faktiskt.


Barbro D

Elisabet. sa...

Christel: precis! Det kan ju faktiskt bli tvärtom också.

Eva: men det är ju sååå typiskt katter .,. ju mindre intresserad någon bekant är av katt-sällskap, desto mera vill Sigge kråma sig runt deras ben!

Eva och Barbro: ja, det var trevligt! Personligen hade jag kanske önskat mera av föräldrarna ., men det är väl en ålderssak.