måndag 6 januari 2020

Augusti 2019 ....
en summering


Tycker jag om maj månad, så tycker jag lika mycket om augusti.
Då har allt lugnat ner sig.
Parkeringen nere vid havet är inte längre översållad av bilar.
Och Sigge hittar bästa sovplatsen i en korg nära komposten.


När jag hade moped körde jag ofta till Ugglarps Grönt och köpte härliga grönsaker.
Det blir inte lika ofta numera, men ibland så.
Vid kassan låg ett fat med hjärtformade potatisar.
Om man blev glad?
Ja.


Och det är där jag upptäcker den mest geniala varuavskiljare!


I augusti bokar vi bord till räkfrossan i Steninge.
Och så kommer tre vänliga kvinnor fram och pratar med hemköpskassörskan..
Tänk, vilket yrke att arbeta i butik!
Sååå mycket vänlighet man får ta emot!


Annat trevligt som händer i augusti .., vi får besök från Värmland, då Turtlan med sin käre M kommer på besök och slår till med övernattning! Sååå roligt! Vi tar dem till Falkenberg och pizzerian Lilla Napoli som numera är ett begrepp i Halland.


Fina dagar blir det förstås på stranden.


Här på väg till ett kvällsdopp, med Lill-Karin, den halvlånge maken till Eva och pv som gör sig till och låtsas allmänt skröplig, för nu ska det bli kappspringning till havet .., först i ... och som vanligt vinner Karin!


Eva tipsar om Jens Liljestrands bok "Mannen i skogen" - en biografi över Vilhelm Moberg - och jag säger att den ska jag låna på biblioteket (men det har jag förstås glömt!).
Älskar sånt här! Mobergs egna anteckningar i det som ska bli en bok.


Och det blir fler besök i Falkenberg; här på S:t Lars Kyrkogata där en ung man är i färd med att måla fönster, eller fönsterkarmar och spröjs.
Har ni vägarna förbi Halland, glöm inte Falkenberg!


I augusti ser det ut så här i vårt växthus. Det blir inte ens en tiondel så mycket tomater som året dessförrinnan, men paprika (som vi fått som skott från alltid så generösa friherrinnan!) får vi och på det hela taget är det ju vackert, tycker vi.


Augustifönstret kom från Benved (evainterrail på ig).
Så här skriver hon: "Kamerala villan i Mörbylånga. 
Det är Sockerbolagets före detta kontor som nu är renoverad till utställningslokal. 
Ha det!"


Och den här månaden tar jag min längsta simtur .., från "bryggan" i Skallkroken och så snett mot land mot stranden. 

Så var det med augusti.

3 kommentarer:

Turtlan sa...

Tack för att vi gick komma en gång till. Vädret på rätt sida och god mat. Både hemma hos er och pizzan (som var utomjordisk)
Ni bor så härligt nära havet på landet och lagom med grannar.
Augusti är också en månad som jag gillar. En behaglig tid om året.

Ha en fin söndag nu! Nej.... det är ju måndag idag!!!!!

Elisabet. sa...

Turtlan: ni är såååå välkomna tillbaka och får gärna stanna längre!

Turtlan sa...

Tack :-) Eller så tar jag mig en ”tjejsemestertur” söderöver.

Eller så råkar ni åka förbi här ”vid tillfälle”.