torsdag 25 augusti 2022

Sju stycken var vi, nej, åtta!


Igårkväll surströmming tillsammans med grannarna Ecke, Britt, värdinnan Birgitta, vi själva, och så - till vår förvåning och glädje:  Birgittas barnbarn Ebba, hennes make Magnus och så deras charmtroll till 1-åring: lille Frank. 

Birgitta är MÄSTERLIG när det gäller snittar! Dom här på bilden var ljuvliga! Nån slags sardell/parmesan/oliv och smörröra vilken körts i mixer och så garnering på detta ., ja, men det var sååå gott! 

Och  s o m  jag längtat efter surströmming! Mandelpotatis till (perfekt kokt) , tunnbröd och Wästerbottensost. 

Fem (tror jag) flaskor med snaps fanns att välja på (hade blivit kvar sedan maken Bengt-Åkes bortgång) och jag valde Norrlands Akvavit och tänkte på Torgny Lindgrens bok med samma namn och vi skålade för Ukraina - "Slava Ukraina!" - och jag blev rörd och pv sjöng två snapsvisor, men den ena i för hög tonart, så det blev lite kämpigt att hålla tonen. 

Detta var första gången i mitt sextioåttaåriga liv som jag tyckte att en snaps var god. Första gången.

Mycket prat blev det och äppelkaka med vispade grädde till dessert. 

Sååå trivsamt! Och så rara ungdomar, båda snart färdiga läkare. 

Idag är det jobb för pv. Han hade sovit dåligt .., (trodde på kaffet) och skulle  nu ha lektioner i samhällskunskap och svenska (förmodligen högstadiet) och så hämtar jag honom halv tre, kör hem, vi packar bilen klart och ger av oss till Bohuslän. Några dagars segling. Max 1 vecka. Vi får se. 

Kanske blir det bloggpaus. 

Ajöken, sa fröken.

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Bloggpaus - nähä'du!

Nu, när du lärt dig dricka snaps, kan du nog blogga från båten också.

👍😏

Gunnel sa...

Sitter här och blir hungrig.

Anonym sa...

Bert Bodin: :)

Anonym sa...

Du förstår så gott det var! / Elisabet

WalkaboutSweden sa...

Instämmer med Gunnel. De där snittarna lät som smaskens.
(surströmmingen hade jag avstått, men kanske ändå tagit en snaps..) ;)

Ha det fint på båten! ♥

Barbro i Tranemo :)

Anonym sa...

Barbro i Tranemo: Ska be Birgitta om receptet; hon ”hade hittat det i någon tidning”, sa hon.