söndag 21 augusti 2022

Tavlorna ....



Det här var en av tavlorna som jag bjöd på - en litografi av Erik Olsson, född i Halmstad. (Född 1901 - död 1986).  

Vad tyckte jag om den? 

Jo, färgerna och hur den är uppbyggd. Den är ju nästan som en altarmålning. 

Erik Olson är bror till Axel Olsson.

Nå. Den här tavlan blev inte min.

Det blev inte den här undre heller. 













Det var den första jag bjöd på och är en litografi av Axel Olson. 

Pv var nog lika glad åt att båda gick mig förbi.

Och likaså var han tacksam att tavlan av Gustaf Skoglund snöts framför näsan på mig. Den har jag ingen bild på, men motivet var en aningen kubistisk kvinna på en klipphäll och den hade såååå läcker inramning. Jag hann liksom inte med den budgivningen, men den påminde lite i stil om Picassos målningar.

En intressant film om denne Halmstadmålare kan man titta på här.


Det här var det objekt jag hade som sistahandsval, men den fick jag såklart. 

Billligt, knappt 200 kronor och det är en litografi av Gerhard Karlmark.

Ja, jag får väl se var den hamnar. Den passar i alla fall bra ihop med våra gröna kuddar, haha.

Påpekade till auktionsfirman att dom gärna finge sätta ut formatet på tavlorna, så är det ju aningen enklare att veta vad man bjuder på. 

Det gör dom ibland, när dom hinner, sa ägaren, annars är det bara att slå en signal och fråga. 

Men det känns ju ofint att besvära med ideliga samtal där någon ska springa och mäta olika tavlor.

”Ja, ja, men det handlar om att vi är billiga .., ska vi ha personal till detta, då blir det ett högre påslag", menade ägaren. Okej. Då får man väl ringa då.  


Har även beställt den här boken, från förlaget Fri Press. Tänkte genast att målningen på omslaget påminner om Lena Linderholms tavlor från Provence .., men denne Karlmark gjorde ju så mycket annat.

Den boken ser jag fram emot att få med posten! 








Japp, det blir intressant, tror jag. 
















Slutligen den tavla som jag tyckte allra bäst om och också fick. Konstnären heter eller hette Thekla Schultz och om henne vet jag intet (men Rexxie vet nog ...) och tavelramen är ju inte alls min stil, men jag tycker om den ändå. Mina färger helt klart. Tavlan är liten till storleken .., kanske får den bo på ena sidan av ytterdörren. Då får den även en mjuk spotlight som lyser upp. (Nu vet jag lite mera, tack Bert Bodin! Här en länk som B vidarebefordade!

Ja, detta var dagens äventyr. 

Rexxie erbjöd sig i en kommentar att sponsra och kanske är det oartigt att tacka nej, men jag vill ändå säga att det var sååå oerhört generöst av dig Rexxie ..., men nej, jag kan inte ta emot sånt.. 

Nu ska jag fixa kvällsfika till Eva och hennes halvlånge som snart kommer på besök. 

Ajöken , sa fröken.

12 kommentarer:

Babsan sa...

Sista tavln var fin men håller med om ramen,inte min stil heller men de övriga var inget för mig.

Bloggblad sa...

Den första hade jag kunnat tänka mig. Eftersom jag är uppväxt med tavlor som hörde till varje lägenhet, har det aldrig gett mig något konstintresse. Men jag kan uppskatta det som jag tycker är vackert oavsett konstnär …

bettan sa...

Näst sista från boken måste väl vara "Lunna pågar", dvs Lunds domkyrka. Tornen är ju just nu nere för renovering och jag saknar Lundasilutten.

Vad gäller tavlor så är det alltid motivet som griper tag och i den stunden kommer konstnären i andra hand.
Grattis till fynden.

Elisabet. sa...

Babsan: och inte alldeles enkelt att gissa hur tavlorna ser ut i verkliga livet, när man enbart sett dem på nätet. Nåja. den minsta blev fin!

Bloggblad: jag kan tycka precis lika mycket om posters och särskilt såna man kan hitta på museum, i deras ofta små butiker.

bettan: det är helt oväsentligt vem konstnären är, om jag tycker om motivet. Vet inte om du såg inlägget från Tollarp (B&B) med en naken kvinna och härliga jordnära färger! Ingen signatur alls, men om jag hade haft en större vägg, då hade jag bums velat ha den - om den varit till salu -!

Bert Bodin sa...

Varför lita på rexxie, när du kan lita på mig? 😇.

Här kan du läsa om Thekla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Thekla_Schultz?wprov=sfla1

annannan sa...

Den första hade jag gärna bjudit på också!

Och nu har jag registrerat mig på auctionet och lagt bud på två skånska landskapsmotiv. Och registrerat sökningar på fyra skånska konstnärer som jag tycker mycket om.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: MEN så snällt av dig! Nu ska jag genast kolla länken och läsa! Tack för hjälpen!

Elisabet. sa...

annannan: spännande! Hoppas att dom blir dina!

Bert Bodin sa...

Den där Gerhard Karlmark-bilden ... Vad heter den? Eller vad föreställer den? Vad är det för djur i mitten. Det är ju ingen hund som rastas. Ser snarare ut som en bisonoxe. Men de brukar inte vara gröna.

Men bilden är fin.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: det ska föreställa vara på torget i Arles om jag minns rätt och där, förstår du, fanns gröna tjurar …😉. / Elisabet

Rexxie sa...

Man kan ju undra om det blir billigare och effektivare att sitta och svara på måttfrågor i telefon? ;-)

Elisabet. sa...

Rexxie: det undrade jag också. Och vilket spring! Jag kan ju knappast vara den enda som ringer och undrar. / Elisabet