onsdag 14 juni 2023

På väg till Söndrum ....

... som ligger just vid infarten till Halmstad, eller egentligen bara vid sidan om, upptäckte jag en slänt som var som en .., målning! Det var den här. Vi var på väg till Folktandvården och jag bad pv att stanna till på tillbakavägen, så kunde jag ta någon bild. 

Folktandvårdsbesöket gick bra. 

Det är tre år sedan jag senast besökte tandhygienisten och två år sedan jag satt i stolen hos den underbare tandläkaren Dag (som förstås gått i förtida pension nu!) och jag har inte haft ont eller andra känningar av tänderna, så det var väl inte det jag var nervös för. Nej, jag tycker helt enkelt inte om när någon far runt vid tandhalsarna med den här ultraljudsapparaten .., det känns som när man råkat tugga på aluminiumfolie. 

Idag gick det hur bra som helst. Jag låg i stolen och hade mina läsglasögon i handen och plötsligt föll dom till golvet, vilket väl torde vara ett tecken på att jag slappnade av. 


Betalade lite drygt fyrahundra kronor, kände mig som om hade jag vunnit hur mycket pengar som helst .., men det handlade förstås mest om glädje och tacksamhet.

För nästan tjugo år sedan hade jag ett veritbabelt helvete med mina tänder. Jag hade då blivit ensamseglare efter ett långt (34 år) förhållande med mina barns pappa .., var säkerligen orolig för att inte klara mig, skar tänder och spräckte fyllningar på löpande band! Dyrt blev det också. 

Fick ett LO-lån och blev underbart och framför allt respektfullt bemött av Liz Stridh på Sparbanken i Ystad, började gråta av glädje där jag satt vid hennes skrivbord; detta att liksom känna mig godkänd och resten är väl historia.

"Elisabet, du har inte haft några betalningsanmärkningar och skött ditt konto bra, så lånet är beviljat ..", sa hon. Ungefär så. Det var då tårarna kom. 

Många år senare skrev jag ett brev till denna Liz Stridh och berättade hur mycket hennes bemötande betydde just då. För henne var det förstås ett ärende i mängden, men för mig betydde det allt. 

Och nu: tre år på raken utan minsta bekymmer med mina tänder. Ni som förunnats starka dylika, utan att ens behöva bry er särskilt mycket, hoppas att ni uppskattar den gåvan! 

Nu mot hamnen och lite pyssel med båten.

4 kommentarer:

Kristina sa...

Härligt, att tandbesöket gick så utan besvärligheter! Håller med dig - den där känslan av lättnad, ja nästan lycka, när man får kliva ner från tandläkarstolen ... Ljuvliga sommarblommor! Plockade en bukett av prästkragar, rödklöver, hundkex och
kråkvicker häromdagen. Man får passa på - blomningen går snabbt över nu i den torra värmen.

Elisabet. sa...

Kristina: Ja, du förstår, jag var i det närmaste SALIG efteråt!

Gunnel sa...

Lycklig är man när man lämnar tandläkaren utan att han hittat några hål. Men mitt senaste besök hos tandhygienisten var ingen lek. Han var en plågsam man och jag vill inte träffa honom igen.

Elisabet. sa...

Gunnel: Somliga är så hårdhänta och far runt i munnen som en racerförare! En gång hade jag en tandhygienist som sleet och drog i varje tand och jag tänkte att hon tänker nog se till att folktandvården får in mer pengar! Mycket riktigt, dagen därpå lossnade en tidigare lagning! Det hade lyckats. / Elisabet