lördag 9 december 2023

På förlossningen ...

Så är den här lördagen-på-stan avklarad och det gick ju bra. Lite trist mat på den indiska restaurangen bara och dessutom inte riktigt varma rätter. 

(Det var buffé).

Vid halv tre gick jag till Nicolaikyrkan och fick bra plats, nästan längst fram. 

En halvtimme senare tog julspelet sin början och kören där pv är med, sjöng lite i bakgrunden och på bilden ser ni den havande Maria i mitten, hennes syster Monica till vänster och Josef till höger om dem. 

Denna Monica litade inte riktigt på att det var Gud som var far till barnet .., nej, se hon visste nog hur det låg till, jo, jo.

Här står Jesus moster - alltså Monica - och ropar och frågar om det finns någon barnmorska eller läkare i publiken och vilken tur, det fanns verkligen en barnmorska som kunde förlösa det lilla barnet.

Det finns knappt ord för hur trivsamt  det här är .., och så mycket glädje och så många skratt, bland såväl aktörer som publik. Ny föreställning i morgon, även med kören.

I vapenhuset stod en liten krubba och den var så fin .., men väldigt liten. 

En krubba skulle jag vilja ha, det måste jag leta efter.

I min barndom fanns ingen sådan, inte hos grannarna heller, så vitt jag kan komma ihåg. 

Och tänk, så fint det hade varit med lite halm däri!

Inga kommentarer: