fredag 7 juni 2024

Om röster, dagens quiz och dagens väder ....

Ligger i sängen och lyssnar till P1-morgon. Värd är Elias Wahlberg och jag tänker att den mannen har så otroligt behaglig röst. Han låter lugn och sansad. 

Googlar hans namn och upptäcker att han är uppvuxen utanför Skellefteå och att han dessutom är betydligt yngre än jag föreställde mig, av rösten att döma. Då tänker jag .., sitter ens egen dialekt så djupt rotad inombords, att man (jag) per automatik upplever den som tryggare än andra dialekter? Ja, det är väl inte direkt otroligt. Men dessutom var det ingen utpräglad västerbottniska som denne Elias talade.

Dagens DN-quiz gick någorlunda. Åtta av tio rätt. Så fort man ska välja mellan olika procenttal eller årtal, är det kört för egen del. 

Vädret? För närvarande mulet, men helt okej. Klockan 19.00 ska regnet komma.  

Och så inleds friidrotts-EM idag. Hurra!

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Vi är lika duktiga. Jag fick också 8 av 10.

Babsan sa...

Jag med 🤭

Rexxie sa...

12/12 på DNs ordquizz... :-)

Rexxie sa...

7/10 på Nutids. Det är jag nöjd med.

Anonym sa...

Rexxies: Det fick jag med, men det var nog det enklaste på länge! / Elisabet

Anonym sa...

Samma som pv. / Elisabet