fredag 26 juli 2024

Nästan helg ...


Det ska sägas, att det är inte mycket som direkt prunkar hos oss just nu. 

Jo, förvisso blodormroten i västerrabatten och vinrankorna bjuder på ännu inte mogna - men mängder med druvor -! 

Och så blåregnet. 

Första gången jag såg ett dylikt var på Hans Högastens innergård i Ystad. Det var där Engelska Bokcaféet höll till .. innergården var byggd i fyrkant och med kullersten på marken, samt en nersänkt grop där hästarna ställdes för att sadlas, ja, förr i världen. 

Och det var där, på caféets hustak, som blåregnet formligen VÄLLDE ner över gården! Det var helt ofattbart vackert. 

Och när vi i juli 2014 besökte Ystad och Åbergs Trädgård, då hade personalen nära ute-kassan just ett blommande blåregn vid sidan om disken. Jag föll handlöst!


Då, när vi tog den med oss hem, var den liten och ynklig. Det tog sin tid, men sen satte den igång och växte. 

En sommar byggde en duva bo under det som blir som ett parasoll av blad, men några ungar såg vi aldrig till. 


Stammen vrider sig upp mot taket. Underbart!


Så här ser det ut i skrivande stund. Läste på om hur den ska klippas .., sensommar och tidig vår. Aha.

Det blir som en portal. 

Jag brukar ha fina penséer och det var dom också i våras och långt framme i juni. Men sen kom regnet och ännu mera regn och rena skyfallen och vi var ute och seglade och skrev om hur underbart det var på Ven och i Humlebaekk på Själland. 


Det var då det. Nu har jag givit upp och tänker ibland nej, aldrig mera små penséer! 

Säkerligen kommer jag att göra om misstaget nästa vår. Och nästa. 

Om man nu lever då, vill säga. 

För övrigt? En skön dag. Simmade i Skallkrokens hamn .., det blev bara 200 meter, men på tillbakavägen blåste det motvind och jag passerade en brännmanet på kort avstånd, men klarade mig. 

Simma inne i själva hamnbassängen är inte tillåtet förstås, men om man håller sig just utanför dom röda farledsprickarna/pinnarna vilka sticker upp ur vattnet (finns röda och gröna), då går det bra.

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

När det gäller minipenséer gör vi varje år så att vi kapar ner hela rasket efter vårblomningen, då de börjat bli 'rangliga' och tråkiga.

En och en halv månad senare är de fantastiskt fina.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Ja, det blir väl något sådant som jag får göra, om jag vill testa detta igen.

Anonym sa...

Jag föredrar de små framför de stora. Jag försöker plocka bort de utblommade frökapskarna eftersom och kastar ut dem på gräsmattan. Så nu har jag massor av små penséer som blommar i gräset och nämns inte klippa bort dem. Där växer också fibblor och rölleka. Mångfald och slöhet är en bra kombo!