måndag 21 oktober 2024

Det som är kvar ...


Rabatterna slokar. Jag sliter upp bruna, torra ormbunksblad och slänger i komposten ..., ångrar alltid att jag planterat daggkåpor som blir så risiga och humlen är bara att ta ner. 

Men ännu blommar Ingrid-Bergman-rosorna .., den ena vackrare än den tredje .., och gurkört torde vara det frodigaste som funnits i våra rabatter! Nu är dessa inne på andra eller tredje blomningen, men är utan besökare. 

En Mårbackapelargon blommar ännu i den gröna lådan närmast ytterdörren .., och i de tre övriga kämpar dom här små skönheterna till vänster, ja, för att klara sig någon vecka till. Eller kanske flera veckor.

"Klipp ner dem rejält!" skrev Bert i Luleå och det gjorde jag. Inte är dom som i sin ungdoms fägring, men fina ändå. 

I slänten, ner mot vägen till, upptäckte jag en enda kärleksört som blommar .., och i slänten hos grannen (nedanför muren) blommar ännu någon slags vädd. Mot havet till: renfana .., om än inte så högrest som tidigare i somras.

Så ser det ut här hos oss i Stensjö, just idag den 21:a oktober.

(Ringde min syster i Australien. Sprutan i ögat hade inte vållat henne minsta bekymmer.  Allt hade gått bra.)

Inga kommentarer: