söndag 17 januari 2010

Flera insikter ...


På Stribegs Station har det diskuterats hejvilt angående det här med att kissa ute.

Eller på utedass.

Där finns kommentarer som är både för och emot.

Den som har vuxit upp med utedass, ser det hela kanske inte fullt så romantiskt.

Och så råkar jag läsa på kusinens blogg och där, i slutet av inlägget, skriver hon om just detta.

Det slår mig hur olika vår uppväxt har varit.

Och jag ler när jag läser om lillkusinens glädje över en alldeles riktig toalett.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har haft utedass på landet ialla år.I höstas fixade vi toalett inne,så härligt.Nu frös vattnet när det var -25 och då var jag glad att dasset var kvar men det är fasen inte skönt i den kylan att gå ut men nöden har ju ingen lag.Babsan

Elisabet. sa...

Babsan: jag minns att min mamma berättade om sin blinde bror Ivan som, när han hade varit till dasset i lagården, en iskall vinterdag eller kväll, stod där i snödrivan .., våldsamt gråtande!

Han hade gått vilse från dasset.

Och själv har jag haft våldsamt svårt med utedass. Jag minns en övernattning nära Sundborn i Dalarna och jag virade ett lakan runt huvudet och näsan för att gå in och sätta mig på tronen .., rent kräksjuk var jag .-)

Numera är jag inte fullt lika kräsmagad.

mellansystern sa...

Apropå utedasset, så är det inte fel på sommaren när vi är i sommarstugan på Malmön i höga kusten, då jag kan sitta med öppen dörr och se ut över havet. Det är faktisk nåt som jag ser fram emot.

Turtlan sa...

Ute dass med rätt läge kan vara en pärla. Sitta där och filosofera.

Ett läge där man har utsikt med öppen dörr och utan att någon kan gå förbi när man sitter där.

På sommarstugan kan man sitta med öppen dörr. Utsikten är väl ok. Å där gör det ju inte så mycket om någon råkar gå förbi.

Jag gillar utedass ( på sommaren)

Bloggblad sa...

Det gick visst många igång på...
Men det går inte att jämföra det ena utedasset med det andra.

Min svärmor hade ett helt ljuvligt på sitt sommarställe - bättre än alla andra. Stort och luftig och rätt sittkänsla, så där att man kunde sitta och filosofera. Inga andra utedass har fått godkänt av mig sen dess.