tisdag 19 januari 2010

På pensionatet ...


Jag letar en bild att illustrera det skrivna med.
Hittar i stället den här och suckar.
Åååå, ska jag någonsin kunna bära såna här byxor igen?
God vän hemifrån pratade om stödstrumpa och evig svullnad.
Halleluja.


I brist på annat läser jag Bo Balderssons "Statsrådet klarar krisen".

(Så länge får president Obamas "Min far hade en dröm" vänta på sin tur .., - för övrigt vilar den tryggt mellan Anne Holts "1222 över havet" och Björn Larssons "Den keltiska ringen").

r läste jag senast en bok av denne Bo Baldersson?

Och när såg man senast en sådan boktitel .. - "Statsrådet klarar krisen" - det låter mer som en rubrik i Dagens Nyheter.

Kanske på 70-talet .., eller måhända när vi hade återvänt till Västerbotten?

Jo, jag minns tydligt att vi hade några Baldersson-böcker ståendes i bokhyllan Ivar.

Och sååå mycket tycker jag om den här författarens sätt att skriva!

Här finns gott om humor och självironi och jag kommer på mig med att skratta högt, så där så att sigge nilsson - som ligger på mitt bröst - vaknar upp och häpet tittar på matte.

(Lösryckt rad från Wikipedia: "Det som främst utmärker dem är dock den samtidssatiriska humor som vävs in i mördarjakten." Exakt så är det.)

"Vad nu då ...?" tycks han tänka, den lille sigge.

Det här, det blir min själ i mig blir trevligt!

2 kommentarer:

Rexxie sa...

Hmmmm, och senast jag läste om någon Balderson-bok blev jag besviken; var inte alls så roliga som jag kommer ihåg dem som!

Elisabet. sa...

Rexxie: nu har jag inte hunnit så långt och det är ett ganska gammaldags språk .., men humorn finns där.
Jag ska meddela när jag har kommit lite längre.