onsdag 10 februari 2010

Hur smarrigt som helst ...


Bilden togs på ön Kefalonia i Grekland.


Flera gånger i veckan bjuder pensionatet på världens godaste sallad.

Och så enkel!

Bara att strimla vitkål - hur mycket som helst - och lägga i en bunke/salladsskål.

Häll på en skvätt olivolja, lite vitvinsvinäger .., massor med grovmalen svartpeppar och lite salt.

Och så smakar man av och känns det bra, får alltsamman stå en stund och dra.

Billig vardagssallad och nyttig, inte minst.

(Ibland blandar vi med rårivna morötter .., då blir den ju lite mera färgglad).

14 kommentarer:

JULIEK sa...

Godt ja : )

Turtlan sa...

Törs man skriva "pizzasallad"....?
En variant av den.

Ja det kallar jag sån sallad som är så god!

På jobbets matsal har de världens godaste sån sallad.
Jag tar alltid ett LASS av den!
Tröttnar aldrig!

Men konstigt nog så gör jag inte sån sallad hemma....

Tankevågor sa...

Nyttigt och gott! :-)

Love, literature and gardening sa...

Annars kan man ju göra som hos mig - röra ihop crème fraiche, majonnäs och senap och däri blanda ner den finstrimlade vitkålen.

Men det blir ju som enda tillbehör då till köttet eftersom jag slutat med kolhydratkällorna.

Evas blogg sa...

Jag gör också en sådan sallad. Men jag kokar upp lagen och häller den varm över salladen. Då blir det ännu mer smak på den. Så brukar jag blanda i hackade valnötskärnor också, bara för att jag älskar det!

Mian sa...

Vitkål är underbart och ganska underskattat.
Jag är snudd på beroende av vitkål!

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, det skulle man förstås testa, detta med majonäs i ..., ja, och det andra förstås.

Vi äter nog upp två vitkålshuvuden i veckan, minst!

Ofta har jag en skål som står färdig och så tar jag en tallrik som mellanmål.

gunnar i vaplan sa...

"Ottjökockens handstampade sallad" liknar detta recept. Möjligen att han har lite mer olika saker i.
Tror att han "Ottjökocken" har nåt matställe nere i Ystad...
Han är värd ett besök särskilt om han ska snacka om maten han gör.

Elisabet. sa...

gunnar: ja, det är ju bara vanlig vitkålssallad det här .., pv gjorde den ofta till sin stekta fisk och jag tycker att den är lika god som isbergssallad, om än inte till smarrigt kött.

Ottsjökockens krog har jag nog passerat, men aldrig besökt.

Ingela sa...

Alla varianterna ovan är goda. Liksom den med finriven blancherad rotselleri i. När sonen en gång jobbade lite extra på en pizzeria fick han lära sig att man ska krama vitkålen och dressingen kraftigt med händerna för att den ska bli riktigt saftig och god.

Rexxie sa...

Slakar ni inte vitkålen först?

Christina sa...

Jag gillar också vitkål, igår åt vi stuvad vitkål - mums.

En sallad som jag lärde mig av Eva H-höjdens ex, är strimlad vitkål, en skvätt olivolja och en skvätt japansk soja (obs, ej kinesisk). Grejsa ihop och njut!
Helt underbar till t ex blodpudding som jag tycker är en delikatess.

Kan var ett ombyte till er goda sallad ;)

Elisabet. sa...

Rexxie: nej, det är så mycket annat som slakar här ...., blommorna, t.ex. ,-)

Ingela och Christina: era varianter skulle man kanske också testa?
Tack för tipset.

Rexxie sa...

Nänä, blommor sloknar, det är väl andra saker som slaknar antar jag :_)