torsdag 22 april 2010

Inte alldeles enkelt ....


I kväll hade jag två tyska män framför mig i kassan.

Två sportfiskare.

Och jag frågade var dom kom ifrån?

Jo, från Tyskland.

Från "Black Forrest", svarade dom och jag fattade ingenting.

"Black forrest?" det låter ju mer som ett engelskt fotbollslag.

Och så tänkte jag att det kanske var nån sån fisk som dom fångat.

Svartskogsfisken?

Precis när dom hade gått sin väg, förstod jag ju.

Aha!

Dom var från Schwarzwald!

Så säger vi ju i Sverige också.

Jag har haft andra tyska kunder som berättat att dom kommer från Bawaria och det var samma sak där .., det tog tid några sekunder innan jag förstod att dom menade Bayern.

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

När jag var i Österrike på språkresa 1967, slog vi oss i slang med några trevliga gossar som var i Innsbruck på skolresa. Det blev ju engelska, för då kunde jag inte tillräckligt med tyska. De sa att de var från "Austria" och jag var mäkta impad att de hade rest ända från Australien på skolresa... :)

Elisabet. sa...

Bloggblad: och du må tro att jag funderade över vilken fisk det handlade om .., jag hade aldrig hört talas om den sorten ...-)