söndag 14 november 2010

Mera Skåne ...



Det är klart att sjutton år i Skåne gör sitt till.

Att komma körande från landet Halland, ta sig över åsen .., svänga vänster vid trakten av Landskrona och sedan köra rakt österut .., förbi Spången, Klippan och allt det andra .., det känns på ett sätt som att komma hem.

Ingenstans finns så många ruffiga gårdar.

Och där är skruttiga hus .., rangliga staket .., och allsköns bråte runt knuten!

Och ändå .., så härligt!




Och grusvägen där vi någon körde fel.

Och vände.



Loppisen i Billige, där vägen går rakt genom samhället.

På Billingehill kan man köpa våfflor och mat, minsann.



Överallt inne i loppishuset sitter små skyltar, handskrivna - förmodligen av ägaren -.

Där finns förmaningar om hur man ska ställa tillbaka varor som man tittat på ..., hur man tar sig upp på vinden .., där finns ett anslag om att "för kvarglömda kunder ansvaras ej" och man tänker att den mannen han har haft roligt med pennan.



Och så yllefabriken i Klippan!

Vilken d r ö m för den som tycker om textil konst.
Älgfiltarna kanske vävs med tanke på tyska turister ...?

Själv köpte jag en vacker enfärgad pläd.
Bild kommer i morgon.



På vindan upptäcker jag en fåtölj (typ min loppisvariant och som omklädd hade blivit som allra bäst i det nya innerummet ....) som mer än gärna hade fått följa med till landet Halland.

Den åsikten delades tyvärr inte av husets herre.

Nåja.

Det kommer fler tillfällen.

7 kommentarer:

Turtlan sa...

Tack för tipset om Filtaffären! Dit skulle jag gärna åka vid tillfälle.

Jag ska kolla in nätbutiken också men handla på plats är ju så mycket roligare.

Linda sa...

Ebban har en sån gosig filt från Klippan, en rosa och vit , med kaniner på.
Den fick hon av en god vän till mamma, när hon föddes :)

Elisabet. sa...

Turtlan: å, där var så mycket mera än filtar! Garner, förkläden, grytlappar, ja, allt möjligt!
Sannerligen värt ett besök!

Och kom ihåg: det är bara att köra längs Storgatan, så kommer man till sist till en skylt som pekar mot Yllefabriken.

LindaLotta: där fanns säker tio filtar jag gärna hade köpt ,-) En i mjukt, mjukt olivgränt .-)

annannan sa...

Ja, där är det!

När jag först kom dit i början av åttiotalet var det nuvarande innehavaren och far och mor. Sedan var det under lång tid sonen och mamman - nu är det nog bara sonen kvar?

Och så där finurlig med pennan är han verkligen, mannen.

Monet sa...

nämen!! Har du varit i Klippan och på yllefabriken? Det är ju där min mamma och mina systrar bor och där jag tog studenten och dit jag ALLTID går en sväng och köper på mig saker när jag är i Klippan. Inte minst för att ge bort här i Frankrike.

Här hemma finns både filtar, ljusstakar, handdukar, förkläden och grytlappar. Och så vackra plädar förstås. Det ger mig en hemkänsla som värmer bokstavligen! Roligt att du rekommenderar besök, det gör jag också!!

Elisabet. sa...

annannan: se där! Ja, det var ett riktigt original till innehavare som stod där ,-)
Och alla roliga små skyltar.
En av dem - skyltarna - hittade jag i David Batras bok som jag skickade till min syster i Australien.
Det var den om hur man skulle sätta tillbaka varan på den plats den stod, inte till höger eller vänster om den .., och det var ur-roligt skrivet!

Monet: när jag åkte från Hässleholm, då missade jag yllefabriken! Gissa hur lycklig jag blev när det nu visade sig att den hade söndagsöppet. Många danskar var där också och handlade.

Evas blogg sa...

Men åh, vilka härliga bilder. Precis i min smak. Den utflykten skulle jag gärna göra.