tisdag 31 maj 2011

Å, hjälp vilken lycka!


Väl hemma igen.
Glad.
Sprallycklig.

Körde till jobbet vid åttatiden och var tämligen nervös innan.

Det är två år sedan jag senaste moppade på riktigt - det var på Samos i Grekland -, nu är det Halland och ganska mycket vind, men åååå, det går så bra, så bra!

Efter världens förmiddag (luggen var alldeles lockig av svett!!) tog jag på mig hjälmen och iväg.

Chefens fru Bodil följde med ut och beskådade underverket och jag tuuuuu-tuuuutade så där som Anders gjorde på den tiden jag ännu bodde hemma och han skulle till någon kompis.

Och så iväg!

Halvvägs hemma passerade jag kor och hästar och små lamm och till vänster, vid havet, hovrade ett jättestort gäng svarta fåglar (starar ...?), upp och ner och i slingor .., jag kände doften av nyslaget hö och av ren och skär dynga .., och jag ville bara gråta .., detta, att ta sig fram med moped (eller cykel eller mc) är för mig en frihetskänsla - närapå omöjlig att beskriva -!

Och medan jag passerar Steninge och vandrarhemmet där vi hade bloggträff, minns jag tydligt tiden på dejtingsidan. Där hade jag skrivit att jag drömmer om att köra moped genom Europa .., så där när jag är pensionär eller om jag vinner mycket pengar och kan ta ledigt.

Alla - säger alla - män som svarade, sa att "men du kan få åka med mig, jag har motorcykel!" och när jag sa att det inte var ett dugg intressant, jag ville ju köra själv, så avtog intresset snabbt.

Det var väl i det sammanhanget en man från Lund raskt tackade för sig.

"Du är alldeles för egensinnig!" sa han.

Jo, jo.

Nu blir det bil till Falkenberg och sjukhuset.

Brösten ska röntgas.

Ack ja.

Men lycklig är jag!

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Härligt att läsa om din glädje, och jag förstår frihetskänslan.

Och egensinnig är BRA, så det så. =)
Somliga klarar inte av det men det är deras problem. Då får de skaffa sig någon vän liten dyrkande varelse istället. ;-)

Elisabet. sa...

Ulrika: nu ska jag ut och moppa igen ! Till Eftra och fånga sommaren ,-) hälsar egensinniga damen.

Christina sa...

Jag sitter här och glor på moppar på nätet, har sån lust att ha en.
Vilket märke och modell köpte du, och visst är du nöjd med den?

Elisabet. sa...

Christina: oj, är du på 2011 och härjar ,-)

Jag tog nästan första bästa; en Hooper heter den och enligt mätaren går den 55, men det tror inte pv på, han gissar på 50. (Man får bara köra 45, tror jag).
Nackdelen är att det är inte är något skydd för benen, så regnar det blir man lätt våt .., det hade varit bättre, men det tänkte jag inte på!
Jag ÄLSKAR min moppe - det har nog inte undgått någon - och den har fungerat bra. Lite plastig på vissa ställen, men jag kör ju inga extremt långa sträckor heller.

Christina sa...

Ha ha, jag sökte på moped på din blogg, för jag kom ju ihåg hur salig du var ;-)
Aha, då ska jag googla på Hooper. Det var ett bra tips det där med skydd för benen. Jag faller alltid för retro-design så jag har suttit och dreglat över en 'Baotian Retro' på den första sidan jag surfade in på och tycker det är synd att den inte finns i grönt. Undrar om den har vad du kallar skydd för benen...:
http://kopenscooter.nu/Default.htm?http://kopenscooter.nu/Thumbnails.aspx?Category=EU%20Moped