fredag 3 juni 2011

Guldstunder ...


Guldstund 1: ung kvinna lämnar fram två brev som ska till Japan.
Hon har skrivit adressen med japanska tecken och jag ramlar nästan baklänges av förvåning!

Så o t r o l i g t vackert!

Och jag frågar och hon berättar ., jo, under ett års tid studerade hon i Kobe, Japan, och dessförinnan hade hon läst japanska i ett år ... "men det var för kort tid, nåja, det var ändå helt fantastiskt!" säger hon.

Av hela mitt hjärta önskar jag att modet hade infunnit sig ., att jag hade vågat fråga om det vore möjligt att ta en bild, men dithän kommer jag inte.

Guldstund 2: en pappa med sin lille son står framför mig i kassan.

Lillkillen är kanske fem år och har bruna ögon med lååånga och täta ögonfransar, men det är inte allt .., medan pappan plockar upp varor, möter lillkillens blick min och jag blinkar lite åt honom - så där "blink-blink" - , nästan som i smyg ...., och då ler han så varmt mot mig .., han filur-ler .., och pappan märker inget, ingen märker något ..., och det blir en microsekund av
k o n t a k t .., en slags hemlighets-gemenskap.

Långt efteråt känner jag värmen i hjärtat.

Jag gör det ännu, tio timmar senare.

5 kommentarer:

Christina sa...

Japanska och kinesiska tecken slår allt vårt sätt att skriva ;-)
Så duktig hon var som hade lärt sig så mycket på ett år.

Du som är en skrivande person måste trivas med postjobb då och då :-)

Elisabet. sa...

Christina: ja, det är jätteroligt den biten! Igår hade jag en kvinna som skickade tackbrev - ljungfärgade kuvert och så en penna med aningen mörkare bläck - och det var sååå snyggt!
Roligast är paket som kommer från länder långt härifrån. Då kan det vara svindelvackra frimärken - och STORA - över hela paketets framsida!

Elisabet. sa...

Men intressant var ju också att - jag frågade nämligen - japanska barn parallellt lär sig våra bokstäver!

Steel City Anna sa...

Härligt att veckotidningsrecepten fick lite reklam där :) Det finns verkligen mycket att inspireras av i dom.

Elisabet. sa...

steel city anna: ja, jag minns min faster Anna-Maria. I hennes badrum fanns en korg med gamla Allers, Hemmets Veckotidning och annat .., det var underbart att slå sig ner där och läsa ,-)