lördag 27 augusti 2011

Tankar om ett hårschampo ...

När jag växte upp köpte mamma Lustre Creme hårschampo .., jag tror att det var förpackat i en slags burk?

Och så blev det alla dom andra .., Sunsilk, till exempel.

I december 1979 köpte jag i en liten affär i New York ett guldfärgat schampo som gjorde att håret kändes som ..., ja, det "gnistrade" nästan .., det var makalöst så bra det var!

Sen blev det alla möjliga sorter, men mest har jag hållit mig till Head & Shoulders, det som frisöreleverna i Malmö (dom som steg på tåget i Ängelholm och satt och pratade hårschampo) sa var ungefär likvärdigt med cykelolja, vilket ju lät uppmuntrande.



Så här såg den inte ut burken med Lustre Creme.

Hos dr Böhlander brukar jag testa hennes finare varianter, - så där i smyg -, men utan nämvärt resultat.



Rätt kul reklam, faktiskt ...

Men nu .., nu har jag köpt ett hårschampo som slår allt jag hittills har testat!!

Håret blir mjukt och följsamt .., det är nåt så makalöst bra!

Fantastiskt!

Och jag är inte ensam som har den åsikten.

12 kommentarer:

Lilla B sa...

Schampot Lustre C kommer jag också ihåg när du skriver om den. Jag har för mig att den kom i en tub. En aluminiumtub som blev knögglig och skrynklig vartefter man tryckte ut en vit schamposträng.
I minnet ligger en blå tub på badkarskanten

Elisabet. sa...

Lilla B: ja!!! just det... nu kommer jag också ihåg den. Vilket minne du har! Men jag kommer även ihåg en burk.

Cecilia N sa...

Det var den sorten jag använde innan jag gick över till balsammetoden. Nu är håret ännu bättre!
Och kontot mycket lägre. En flaska X-tra balsam på coop kostar jättelite om man jämför med att man behövde både schampo och balsam förut och de flaskorna kostade sisådär dubbelt så mycket men var mindre.

Nu når håret ner på rumpan och det har det inte gjort tidigare.

Elisabet. sa...

Cecilia N: men med det här schampot behöver jag inte balsam och det är nog första gången! Helt perfekt.

Cecilia N sa...

Jag behövde definitivt balsam till det där.

Tankevågor sa...

Minns också Luster creme och då köpte vi den i en tub har jag för mig.

Vet du att schampot i länken har jag också. :-)
(och balsam i samma måste jag också ta till, det och sen maken som borstar då fixar det sig)

Ingela sa...

Jag läste nyss om H&S (som Ö envisas med att använda fast ingen i den här familjen har tillstymmelse till mjäll) att man inte ska använda det till barn eftersom det finns misstänkta kemikalier i det. Möjligen C-framkallande.

Jag gillar det i alla fall inte, och inte andra schampon som gör håret så där glatt och halkigt. Mitt hår är tillräckligt glatt av sig självt och går absolut inte att göra något med om schampot halkar till det ännu mer.

Apoliva från apoteket tycker jag om och även ELW-serien från Apoteksgruppen. Fritt från parabener, det känns bra.

Ingela sa...

Lustre Creme, eller lustrakräm som farmor sa, minns jag också både i knögglig tub (blank med nåt turkost eller blått?) och i burken med skruvlock. Jag tror till och med att det fanns i en plasttub senare, den tiden när jag började handla själv ungefär.

Elisabet. sa...

Ingela: ja, jag minns också burken .., den stod på badkarskanten ,-)

Mitt hår är ofta torrt och det här schampot gör det mindre flygigt, UTAN att det blir tungt och kladdigt som jag ibland tycker att det blir med balsam.

Elisabet. sa...

Tankevågor: inte vet jag om det reparerar några hårstrån, men bra är det ,-)

Vonkis sa...

Här körs det hårt med Redken, varje flaska är lite dyr men jag behöver bara köpen om året.

Elisabet. sa...

Vonkis: Redken? Har jag aldrig hört talas om .., nu får jag googla ,-)