onsdag 12 oktober 2011

Här och nu ....


Onsdagförmiddag.
Strålande sol, varmt och skönt.


Jag tar harry med mig och siktar in mig på långrundan.
Ååå, så glad han är!
Och där går jag och tänker på barnens farmor som inte längre finns .., ja, det är som att bläddra i ett diamagasin med bilder .., där är sommardagar i Rönnäng på Tjörn ..,där är en nyfödd AP och Ted Gärdestad från kasettbandspelaren.., där är en fyraårig Maria i flätor som lär sig dyka och där är kvällar med kortspel och där är farmor som helt resolut kånkar iväg med dasshinken och tömmer allt på bondens gödselstack, ja, hon är den enda som gör det utan att kväljas.
Hon bara går iväg med den.
Det är så farmor är.
Eller var.
Resolut.
Inget svamlande.
Sånt tänker jag på.
Och på hur åren går och hur många som nu är inte längre finns i livet.
Och att det plötsligt är vår generation som står på tur.
Som står längst fram.


Att vi bor på det som en gång tidigare har varit havsbotten, är inte svårt att se.
Jorden är oerhört sandig och mitt på åkern finns som en liten ö av något som liknar säv.

Just där kvittras det alldeles omåttligt!!

Om minsta lilla logik finns .., så borde ju dessa fåglar vara sävsångare, men så enkelt är det väl inte?

Funderar på att filma och på så sätt fånga kvittret, men så fort jag närmar mig, flyger fåglarna upp och efter ett par försök ger jag upp.


Och ännu lyser små gula solar i dikesrenen.
Nu har vi havet rakt framför oss.


Nästan hemma.

Vi sneddar över ljungheden där inga hästar syns till .., men mängder med hästlortar!
Varje gång jag tittar upp mot berghällarna (som ju inte kan kallas berg, egentligen), förväntar jag mig att få se indianfjädrar som sticker upp i horisonten.

Det var så det var på alla vilda-västernfimer i min barndom!
Hundratals indianfjädrar som plötsligt dök upp och sedan .., full fart med frustande hästar ner mot alla cowboys.
Kommer ni ihåg ..?


Det halländska landskapet är så totalt annorlunda det skånska.
Eller i alla fall .., trakten runt Ystad.
Fint, men på helt olika sätt.
Om det är nån gång jag önskar att jag hade kunnat rida, så är det här.
Tänk er själva .., att skumpa fram på en snäll häst på såna hedar!
Det var vad jag fantiserade om som lillflicka; då, när jag satt uppflugen på sommarstugeräcket nere vid sjön - men då var förstås den halländska ljungheden utbytt mot prärien -.


Och nästan hemma springer harry och dricker vatten från hästarnas finurliga skål.
Jodå, han vet precis hur man gör!

Medan harry står där och sörplar i sig vatten, hör jag tranorna.
Jag tittar upp .., jo, där kommer dom ..., och jag räknar till minst ett femtital .., formerade i två prydliga <-formationer på väg söderut.

Längs kusten.

Just så är det den här förmiddagen i mitten av oktober.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, den som ändå fick vara hemma hos er denna ljuvliga dag.
Puss

Titti sa...

härlig beskrivning av eran promenad, känns om man var med :)

Linda sa...

Kloka, kloka Harry!

ab sa...

Vilket underbart inlägg!

Och när jag ser hällarna blir jag sjuk av längtan – älskar sådana landskap...

Fourmum sa...

Önskar verkligen att jag kunde vara där på riktigt! Men när jag nu inte kan det så är dina inlägg perfekta för det känns som om jag är där :) Tack för att du delar med dig!

cruella sa...

Det är inte alls olikt hedarna vid Stenshuvud - inte SÅ långt från Ystad ändå:-)

Anonym sa...

Så ljuvligt ni har och å vad jag längtar dit.
Hedarna och flyttfåglarna! Kanske kan vi fara redan på söndag för Ulf har ont i ett knä och kan knappt spela badminton....?
Vi får se.

anna of sweden sa...

Vilka vackra bilder. Den andra bilden borde du förstora upp och hänga på väggen. Alldeles jättefin är den!

Elisabet. sa...

till er alla: tack snälla för rara ord och ja, kanske är det lite likt trakten kring Stenshuvud, Cruella ...och det är som ab säger .., det är ett underbart landskap och lätt att ta till hjärtat! I alla fall är det ett landskap som passar den som inte tycker om det som är krusidulligt ,-)
anna of sweden: å, jag "framkallar"
aldrig några bilder numera och det är ju bedrövligt.
Eva: ni har ju nånting att se fram emot .., det ska bli fint väder tydligen!