onsdag 2 november 2011

Ära vare SVT !!!

I en och en halv timme satt jag igårkväll i loppisfåtöljen och var totalt fångad av dokumentärfilmen "Livet under en dag", och den dagen visade sig vara den 24:e juli 2010.

I filmen får vi tittare alltså följa människor från jordens alla hörn .., från gryning till skymning under just den dagen ..., ja, det var en helt fantastisk dokumentär!

Varm - levande - skrämmande - tänkvärd.

För evigheter sedan köpte jag boken "Family of Life" - en bok med enbart bilder på människor runt hela jorden -!
Det var en bok som jag kom att ä l s k a högt och innerligt och den här dokumentären påminde mycket om den boken.

Har ni 90 minuter över och vill bli berörda, klicka in er på SVT-play och se den !
(Jag menar förstås filmen och kan i alla fall lova att du qi kommer att tycka om programmet!)

Annat sevärt igårkväll: Sommarpratarna.

Susanna Alakoski (Svinalängorna) ..., vilken behaglig röst och så mycket klokskap hos den kvinnan!

Anders Lundin - en själsfrände till mig själv - en som inte vill gå i Samlad Tropp.

Och de övriga, inte att förglömma ..., Nanne Grönwall, Sven Nylander med sitt bländvita amerikaleende, samt Eva Bonnier Swartz Grimaldi.

8 kommentarer:

Vonkis sa...

Jägarns, hade ju tänkt se den där dokumentären, tur då att vi har SVTPlay.

Bloggblad sa...

Jag såg nåt liknande som hette "en dag" men det var människor i en stad. Måste förstås försöka se den här också.

Sommarpratarna såg jag - när de väl frotterat sig lite och mätt varandra, så brukar samtalen bli riktigt bra. Sus Al.. kände jag inte igen först, har sett henne tidigare när boken var ny och tyckte att hon såg vass ut och svarade lite taggigt - men det kan ju ha varit nybörjarnervositet som gått över nu. Hennes bok kände jag igen mig i - alltså jag bodde som barn i samma trappuppgång som barn som hade det exakt som hon beskriver.

Elisabet. sa...

Vonkis och Bloggblad: ja, är man det minsta intresserad av människor, så är den här dokumentären ljuvlig!

Bert sa...

Men det var väl Eva Schwarz?

Elisabet. sa...

Bert: ja, helt rätt, tur att jag har korrekturläsare från Norrbotten ,-)

Elisabet. sa...

Bert: men du stavade fel ...

Hon heter Eva Swartz Grimaldi -)

Bert sa...

Tur att man har korrekturläsare i Halland. ;-)

Sven Teglund sa...

Tack Elisabet, för tipset och att du med din text gjort mig väldigt intresserad!