måndag 5 mars 2012

Hällregn från Vasaloppet ...


Storebror Göransson - den filurige Tommy -, som även han åkte så det rykte!
Ååå, så glad och nöjd han var här vid Hökberg!
Sluttid: 9:15:30 ..., Tommy åker för IK Finn i Ljungby.

Mi
n ordinarie dator väntar på ny mus, så ..., så länge, får det bli lite hipp-som-happ.
Några få bilder bara och det är nog många tacksamma för.

Gårdagen blev i alla fall - på alla sätt och vis - underbar!
AP agerade chaufför, precis som i fjol, och skjutsade pv till Berga By vid halv fem på morgonen.
Heder åt dig, Anna!!
(Sen stöööp hon på soffan och låg ihopkurad och sov lite innan avresan till Stockholm, matte i ena soffan, lilla Nelly i den andra).

Och efter avklarad städning, låste vi stugan och sade hejdå till nästa år.
Hilda, Patrik och jag själv följde Vasaloppet så gott vi kunde .., vi stannade i Risberg och Hökberg och på ett ställe bara vid vägrenen, där vi stod och hejade och pushade på så gott vi kunde.

Min pappa som ofta var speaker på skidtävlingar i Malå, han skulle le i sin himmel om han hade sett, eller rättare sagt hört sin yngsta dotter .., för nu går jag precis i hans fotspår och hejar på allt vad jag kan!

Och AP är precis likadan!
"Heja, kämpa på!!! Nu har ni inte långt kvar!" hojtade hon till stafettvasalöpare och nu stod jag och lät likadan och efter en stund hängde Hilda och Patrik på!


Daniel Olsson, IK Stern.
Sluttid: 7:53:07


Skidåkare är härliga människor!

Mitt i det vi står vid stängslet i Risberg, dyker den här mannen upp.
Han kommer skidande och stannar just där vi står och så blir det en stunds småprat och han tycks lika glad och lycklig som alla andra.
"Får man fråga vad du heter ...?" frågar jag.
Jodå, det får man.
"Jag heter Daniel och kommer från Göteborg ..", säger den glade skidåkaren.

Och strax efteråt kommer en kvinna och ber att jag ska stoppa ner hennes mössa i midjeväskan och jodå, det gör jag förstås och sen åker hon vidare och dessförinnan har en annan skidåkare - förmodligen någon som blivit väl varm -, lämnat sin väst till den för honom helt okände Patrik och sagt att "vill du vara snäll och ta den, ja, du får den!"


Tomtegubben, herr Göransson: sluttid 7:22.57
Efteråt är han så sprallig och glad, så man kan tro att han, någonstans mellan starten och målet har mött självaste Frälsaren.


Och så vid målet i Mora och då tar mitt kamerabatteri slut!!

En
bild får jag av en överlycklig pensionatsvärd som kommer skidande och ser ut som en liten fin tomtegubbe i sin röda Team-Taurus-luva ..., och sällan har jag väl hört en mer salig pv ..., åååå, så glad och nöjd han var över sin tid som var den bästa någonsin - det var det nog för de flesta - och spåren var kanonfina och vallan perfekt (tack Micke för allt bistånd!).

Vid målet såg vi även den danske kronprinsen och fick lyssna till hans intervju .., där kom Prins Williams svägerska, hon med den vackra rumpan och med det något lustiga namnet Pippa - (en kvinna från Burträsk stod intill mig och hon sa att "hä känns som konstigt att ropa heja Pippa, ja, säg nog Filippa!") och där kom Filippas bror James och människor hurrade och ropade "Braaavo!" och speakern slog världsrekord i att använda ordet "jajamän!"

Och jag köper en kantarell-toast av en ångermanlänning som en gång arbetat i Malå som lärare - jag tror hans namn var Fredrik- , det var på 70-talet det och han kommer ihåg några kollegor från den tiden, så där som Rolf Sikström och Rune, kemiläraren.

Nu är det ny vecka.
Ny giv.

Vi har haft det övermåttan ljuvligt och jag går omkring och ler mest för mig själv.

Och nu på morgonen ringde AP och meddelade att hon nu har anmält sig till nästa års halv-vasa och Anders och Micke (redan anmäld.., ååå, sickna tävlingsmänniskor det är i familjen!) lär ska åka det riktiga Vasaloppet några dagar senare.

Tänk, att jag vet en som sitter på ett moln och smajlar med hela ansiktet och önskar att han hade fått vara med och heja och kanske komma med omoderna vallatips .., Anna och Anders morfar, ´n Ivar-Nicke.

Och om några timmar ska vi köra till Ystad och hämta Harry!
Ute strålar solen .., all snö är borta och jag ska hänga ut tvätt på tork.

Livet känns bra.

13 kommentarer:

SoF sa...

Glädjespridarinlägg!

Glad för er skull - att allt blev så bra.

Soliga hälsningar!

Lyckliga Grodan sa...

vi vill också ha ett lag!! Det låter så himlarns roligt. Tack för vasaloppsveckan det här året!

Elisabet. sa...

SoF: ååå, så glad jag blir! Jag förstår att det kan bli tjatigt det här .., och ikväll ska jag lägga in filmerna ,-))))

Härs och Tvärs: jag tror att du skulle älska det!
När vi stod nere vid starten i Berga By och Anders hade förstasträckan och jag höll i Team Taurusflaggan som vajade i vinden och friskis-och-svettis-kvinnan peppade alla till musik och det sträcktes och tänjdes, kunde jag inte prata.
Det stockade sig i halsen .., jag kände mig så rik och så lycklig .., och tänkte att detta är det roligaste jag har varit med om!

Anmäl ett lag!
Det är så himla kul!! Och man behöver ju inte åka på tid, man ser så många som bara har ROLIGT!

Anonym sa...

Så härligt att allt blev lyckat och att ni kan ta vara på alla gobitar under en hel vecka.
Fint väder bra kompisar och motion...nu kommer resan till Harry.
Kram från eva i Tyresö

bettankax sa...

Härligt!! Stort GRATTIS till PV:s kanontid:) Låter verkligen som ni haft en fantastisk vecka. KRAM

Evas blogg sa...

Låter som en helt underbar vecka! Och visst är det kul med skådåkning live?! Man rycks liksom med av stämningen. Och grattis till pv:s fina tid.

Torun sa...

Ni verkar ha haft det toppen! Min M åkte kortvasan för 8 år sedan, och han skulle nog vilja testa igen..

Evas blogg sa...

Och jag förstår varför du tog en bild på Göteborgaren ;) ;)

Ulrika sa...

Vilken underbar bild på Pv! Man känner glädjen ända hit!

Det har varit sååå roligt att följa er! Igår morse satt vi i soffan Marcus, Max och jag och tittade på loppet och hejade för fullt. =)

Rexxie sa...

Precis som Eva förstår jag också varför du fotade göteborgaren :-)

AP sa...

Grymma PV! Riktigt bra tid! Tävlingsmänniskor vi? Nähäe ;)

mossfolk sa...

Vilken härlig bild på tomtegubben Göransson. Vi följde honom allt från soffan och såg hur han gång på gång slog den beräknade tiden. Och vilket härligt väder de fick!

Anonym sa...

Tack alla, för lyckönskningar och gratulationer. Och jag kan lova att det var en härlig dag i spåret, vilka spår förresten. I vissa nerförsbackar de sista kilometrarna var spåren precis som nygjorda, man såg inte minsta slitage.
Så undra på om många gjorde rekordlopp.
PV