fredag 20 april 2012

Om Hilda och sjögräset som är som farmors matta ...

Detalj från hilda-teckning från långt tillbaka i tiden.

Idag fyller pv:s underbart rara dotter Hilda år! 

Tjugofyra, närmare bestämt.

Förutom att vara en hejare på att skriva (recenserar mellan varven böcker/konserter etc på Hallandsposten), så är hon fenomenal på att teckna och se detaljer!

Och nån gång kanske ni i en bokhandel nära er upptäcker en späd kvinna som sitter och signerar böcker, ja, det kan mycket väl vara fröken Blomberg - Göransson!

Nästan exakt samma form på handen som sin pappa har hon.

Ibland brukar jag tänka så här: om ens pappa (läs: pv) har varit ensamseglare i en massa herrans år och så uppenbarar sig en viljestark västerbottniska som flyttar in, börjar rumstera om, slänger ut en guldbrokadsoffa och förändrar det mesta .,. då kanske man kan förstå om det enda barnet kan hålla sig för skratt.

Men tänk .., från första stund har Hilda varit så otroligt snäll mot den där västerbottensmadamen!!

 

Och här är vykortet som skickades för massor med år sedan, där pappa pv får veta att "sjögräset inte är halt, det är mjukt som farmors matta under vardagsrumsbordet" och att "solen lyser fel här, inte på havet som hemma."

Här kommer ett jättegrattis  från mig!

Och stort grattis även till Hildas mamma Mymmel, och till pappan förstås; det är ju föräldrarna som fick den största presenten!


5 kommentarer:

AP sa...

Grattis du begåvade Hilda! Tänk att kunna teckna så där! Grattis grattis!

Tankevågor sa...

Hilda är ett sånt mjukt och fint namn! Lika mjukt som den här farmoderns matta under bordet här hemma faktiskt. ;-)

Visst var det Hildas teckningar som fanns på väggen i rummet (hennes?) som du fick låna första gången du kom till pensionatet om jag minns rätt?

Stort GRATTIS till Hilda idag och till hennes föräldrar också såklart!

// Lisbeth

Elisabet. sa...

Tankevågor: ja, det var jag låg den där första natten ..., jag är ju så pryd av mig ,-)

Och teckningarna fanns på väggen, tror jag mig minnas ... Jag ÄLSKAR beskrivningen av sjögräset!

Evas blogg sa...

Grattis till Hilda och till hennes föräldrar!

Eva i Tyresö sa...

Så roligt att pv har en dotter Hilda som t.o.m. accepterar dig där i hans hus.
Härligt att hon ritar och skriver..
I morgon är det kusinmöte i Asige och resan ner gick fint i snö regn blask regn vind och 0-2 grader.
Ulf klarade det.
Ulfs bror kommer snart...hit.