torsdag 18 oktober 2012


Liten intervju med en dam i landet Halland ....

Fråga: Och vad tycker madame om interiören i SVT:s Aktuellt, där nyhetsuppläsarna finns i dubbel upplaga, i alla fall den nedre delen som speglar sig i bordsskivan?

Damen i Halland: Å, jag blir på gränsen till illamående, ja, till slut tänker jag nästan bara på den där speglingen!

Fråga: Igår hörde jag hur ni grubblade och sedan talade högt för er själv, ni pratade om ett underligt uttal av bokstaven ö, hur kom det sig?

Damen i Halland: Ja, just det, ja! Det var en nyhetsuppläsare i Rapport eller Aktuellt som uttalade ö:et i Öland på ett helt otroligt sätt .., ööööö, som i öra, eller som i "en enda röööra". Öööööland.
Var finns den dialekten? Det undrar jag.

Fråga: Är det allt ni funderar över?

Damen i Halland: Ja, för tillfället. I morgon ska jag förresten få tillbaka min gamla blodtrycksmedicin Cozaar, även om jag får betala hela rubbet .., jag har en förfärlig hosta och heshet, precis som när jag hade Ramipril och det var trist - är trist - dom där små, rosa pillren tyckte jag så bra om till en början, men efter en vecka kom det här som ett brev på posten. Lägg därtill nätter fyllda med de allra mest fantastiska drömmar - ja, ekivoka allesammans -, men inte ens det får mig att fortsätta med Valsartan.

6 kommentarer:

Cecilia N sa...

Vad är det här för könssegregering?

Rosa små piller ger damer ekivoka piller och blå piller ger herrar möjlighet att vara ekivoka.

Kunde de inte ha lite större fantasi kring det här med färger?

Elisabet. sa...

Cecilia N: förutom hosta och heshet, så är övriga biverkningar ganska .., tja, trevliga ,-)

Och dom såg så rara och beskedliga ut, dom små rosa pillren och jag hade verkligen BESTÄMT mig för att detta skulle bli bra!

Kattis sa...

Det låter som Närke, och jag vill minnas att nyhetsuppläsaren är från Örebro... Himla träääääliit!

Elisabet. sa...

Kattis: närkingska? Men tror du verkligen det?

Eva i Tyresö sa...

Svar till damen i Halland.
1. det är gräsligt att se aktuellts dekor.
Man hör inte ett ord för man blir knepig i huvudet.
2. Det kommer från Östergötland tror jag.
Vi har öppna Ö.
3. Bra ta bort den medicinen. hemskt så du lät i telefon.

Elisabet. sa...

Eva: JA!! Så är det nog .., om jag testar att säga Norrköping på det viset, då blir det rätt sorts ö!
Tack!