söndag 14 oktober 2012

Här och nu ..., en vanlig söndag.

Igår kom pv hem med kaminen som nu väntar på att installeras på riktigt (ett rör ska monteras i skorstenen och förhoppningsvis blir det i veckan, så kan vi måhända elda nästa helg ...) och till höger om där jag står och tar bilden, där står den i hörnet - kaminen -.

Alldeles lagom stor.

Bordet som pv har målat om, befinner sig uppe på övervåningen i det som var Hildas rum.
Nu ska det ner igen och tv-bänken som jag en gång fick överta av AP, får träda i tjänst på annat vis.

Och ja, vi har ofta staplar av böcker på golvet, det är himla praktiskt.
Eller inte.

Herr och Fru Prickigt Djur sitter på sin vanliga plats och håller koll.

Nedanför fönstret (till det som någon gång i framtiden ska bli ett vardagsrum) finns harrys bädd.
Den ligger han inte särskilt ofta på.
Mest är det pElle som tycker att det var himla bussigt av oss att ge honom en alldeles egen säng.

Söndag betyder Dagens Nyheter och ha-tid-att-läsa-på-riktigt.
På sista sidan i kulturdelen, där brukar Bengt Nyströms tankar finnas ibland.
Jag tycker om dem.
Till min förvåning får jag en dag veta, ja, att denne Bengt är gift med en kusin till pv.

Annat som jag tycker om.
Assar och hans figurer.


Och här är en till som jag tycker om; en cyklande mattelärare som i Hallandsposten får frågan om han känner igen en kvinna som visas på bild?
 Sex stycken är dom som gissar - Ida, Inga-Britt, Monica, Dick, Tomas och Stig.
Ingen av dem gissar rätt på politikern Anna-Lena Cumtell (kd) och pv försvarar sig med att han ju "bor och röstar i Falkenberg".
Jo, jo.
Men sen ..., säger han att det hade nog inte hjälpt om man så visat en bild på en lokalpolitiker från Falkenberg.

I ett par timmars tid har samme herr Göransson suttit vid köksbordet och rättat matteprov.

Och jag moppar till affären och handlar det sista till kvällens fisksoppa .., kommer hem .., lyssnar till sambamusik, dricker starkt Zoegakaffe .., och skriver brev till min syster i Australien vars man har drabbats av svår sjukdom.

"Han är som vanligt nästan", berättar hon.

Själv sover hon dåligt, ligger mest och grubblar.

Hullerombullerlivet.

Tänker jag.

3 kommentarer:

SoF sa...

Nähä du!
Jag twittrar inte heller. ;)

Man är aldrig ensam om nåt...

Varma tack-och-lov-för-mitt-regnställ-hälsningar!
♥ ♥

Elisabet. sa...

SoF: vi kanske får bilda ännu en förening ,-))

Bloggblad sa...

Som vanligt lika roligt att botanisera i din blogg - har väl till hälften kommit ifatt med vardagslivet och bloggläsandet. Kanske...