måndag 15 oktober 2012

Om jag redan i vintras hade tittat på ....

.... den brittiska tv-dokumentären Akuten, då vete sjutton om jag hade vågat ta med Emma till London.

Igårkväll fick man som tittare följa med under en natt mellan fredag och lördag på Kings College Hospital och det var knivstuckna ungdomar till höger och vänster, gängbråk och hotelser .., och en uppgivenhet över hur vi människor kan ställa till det.

Och jag kände mig alldeles oerhört lycklig över att arbeta som kassörska på Hemköp i Haverdal.

10 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Bra att du är kassörska i Haverdal.
Det finns säkert flera fördelar----och en del nackdelar som t.ex. mjölkkylen.
Stor kram från eva

Ruta Ett sa...

Jag beundrar dem som jobbar på Kings College. Det är inte vem som helst som klarar sånt.
Som lärare upplevde jag också knivskärningar, slagsmål och själv blev jag hotade till livet en gång och det slutade i tingsrätten.
Men inte tillnärmelsevis så ofta som akutmottagningen.
Men det är klart - jag jobbade ju på en skola.

Elisabet. sa...

Eva från Tyresö: ja, men vi behöver inte ha väktare som håller ungdomsgäng från varandra, gäng som har som prio 1 att ta livet av den som kommit in bara liiiite knivskuren.
Jag skulle ALDRIG i livet klara att arbeta på en sånt ställe; jag skulle kissa på mig av rädsla. Eller förgås av ilska.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, och ni lärare ska ju, liksom poliser, tåla det mesta utan att knorra ,-)
Nej, lärare eller polis skulle jag inte heller fixa att vara .., jag beundrar dom som blir kvar i yrket!

Ulrika sa...

Den serien är det bästa i tv på länge.

Britterna kan verkligen göra bra tv!

Elisabet. sa...

Ulrika: jag begriper bara inte varför det har sån idiotisk sändningstid?
Ja, man kan titta på webben, men så många andra uschliga program som visas på bättre tider, så ....?

Evas blogg sa...

Instämmer med att det är en urdålig sändningstid. Jag satt uppe till 23.30 igår kväll. Det visar sig idag :/ Nej jag skulle inte heller klara av det jobbet. Never!

qi sa...

Jag håller med Ulrika, bland det bästa i TV just nu. Jag tittar på webben, sändningstiden är ett skämt när det gäller ett sådant bra program.

Rexxie sa...

Men varför skulle du drabbas av våldet i en speciell del av London?

Jag påstår att för 98% av befolkningen i London är läget lika lugnt som i Halland!

Elisabet. sa...

qi och Eva: heja, för svt.play!!

rexxie: googlade på sjukhuset och ser att det inte ligger mitt i smeten ..., men det ska jag villigt erkänna att jag hade en haft en olustkänsla om jag sett serien innan ,-)