måndag 24 juni 2013

Dagens fönster ...


I landet Halland bor inte bara en pensionatsvärd och hans sambo, nej, där bor - i alla fall för en tid - AP:s  sto Fiéri.

Halland är så vackert ..., det tänker jag flera gånger när vi kör mot Varberg ..., och där är dimslöjor över bergen och kulligt och fint  ..., och här, vid stallet, växer långt mer än meterhöga nässlor .., där är vildvuxen pepparrot ..., en  dyngkase med hästskit och alldeles intill - en liten blå pensé - och inne i stallet, där flyger små svalbarn fram och åter .., andra fåglar sitter i halmen och pickar i sig godsaker ..., det kvittras och gnäggas och himlen är nästan blå.

"Å, matte, har du kommit hit! Så glad jag blir!" tänker nog Fiéri.

Inne i stallet står AP med sin häst.
Ååå, som det borstas och ryktas.
Alldeles omåttligt mycket kärlek och längtan singlar omkring där inne.

När AP var mycket ung, bestämde hon sig för att en gång i livet ha en alldeles egen häst.
Den drömmen har hon förverkligat.

8 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Å vi tycker också så mycket om landet Halland. Inte minst svalorna ekorren gråsparvarna och h a v e t!

Anonym sa...

Härligt med förverkligade drömmar!

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: ja, vad vore tillvaron utan småfåglar!

Fru Hansson: ibland funderar jag över om jag alls har förverkligat några drömmar? Eller jag kanske inte hade satt upp några direkta mål? Det mesta i mitt liv har bara blivit och har blivit bra.
Målet att minska vikten har jag haft i hela mitt vuxna liv, men det tycks omöjligt. Jag har alldeles för dålig karaktär.

Anonym sa...

Haha, nä jag kan faktiskt inte heller komma på några särskilda drömmar eller mål som jag haft! Eller så har de bara inte varit så stora och konkreta att jag minns dem! Men det låter himla fint att förverkiga drömmar!

Elisabet. sa...

Fru Hansson: jag föresatte mig att bli slank och gick med i Viktväktarna, gick raskt ner tretton kilo och kände mig nöjd.
Det var året innan skilsmässsan och det är nog såna gånger många tappar vikt ,-)
Sen träffade jag pv som bakar goda gifflar och lagar ljuvlig mat och sen var det kört.

Anonym sa...

Ja men då har du ju förverkligat slankheten en gång i alla fall! Och hur kan man säga nej till goda gifflar?! :)

Cecilia N sa...

Å så trevligt för matte och häst att få vara tillsammans!

Hur länge ska hon stå där nere?

Elisabet. sa...

Cecilia N: det är nog inte bestämt, men ett par månader i alla fall.