söndag 25 augusti 2013

Om ni vill ......

På väg till Hässleholm och första besöket på Ortopedmottagningen.
 ..... får ni mer än gärna dela med er av era tågupplevelser genom åren. 

En tågresa som satt sig i minnet?
Det där mötet på tåget ..., det som fastnade i minnesbanken?

Mejla bara till bisse151@gmail.com, så ska jag lägga in allt eftersom - om det nu kommer nåt bidrag alltså -.

Själv minns jag järnvägsstationen i Bastuträsk, åtta mil hemifrån. 
Det var dit man åkte när det var dags för resor med tåg.
Och jag kan än idag komma ihåg doften av slipers ..., den där alldeles speciella doften .., och gnisslet från tåget .., utropet ..."Lapplandspilen inkommer om några minuter på spår 1 ..." och sen ..." var god ta plats, dörrarna stängs!"

Dunket från skenskarvarna.
Lilla skylten som på franska (!!!) uppmanar oss att inte luta oss ut genom fönstret.
Vattenflaskan.

Allt sånt.

Ni får mer än gärna komma med bidrag!

 
 


6 kommentarer:

Ulrika sa...

Den absolut viktigaste tågresan i mitt liv (hittills) och den som mest etsat sig fast i minnet, det är den första resan ner till dig. Till Ystad.
Redan vid bytet i Malmö började det kännas så annorlunda i själen, och när jag klev av i Ystad började jag le och kunde inte sluta.
Jag har aldrig varit med om något liknande, vare sig för eller efter det.
En oerhört stark känsla av glädje, av frid, av att vara Hemma.

Jag bara log och log och log.
Hela den resan blev en vändpunkt för mig, men det vet du ju.
Och så himla ROLIGT vi hade! :-) :-)

Bert Bodin sa...

Nja - Det där att "dörrarna stängs" har du nog hört i T-banan i Stockholm.

På Lapplandspilen gick konduktören och smällde igen alla dörrar som folk hade öppnat längs tåget.

Jag ska leta i hjärnvindlingarna om jag har något särskild tåghistoria att berätta.

Ingela sa...

"Ne se pas pechez en dehors" eller nåt sånt. Nedtecknat direkt ur det grumliga minnet.

Det finns många tågresor som varit speciella. Speciella möten alltså, inte speciella mål, tror jag i alla fall.

Återkommer i ämnet.

Elisabet. sa...

Bert: absolut att jag minns att man sa dörrarna stängs, det kanske var på stationen i högtalaren? I alla fall i Bastuträsk ,-)

Bert Bodin sa...

Men inga dörrar stängdes väl automatiskt på den tiden Lapplandspilen existerade.... eller?

Anonym sa...

Dörrarna stängs ju - utifrån av konduktören ;)