lördag 31 augusti 2013

Smått och stort ...


Fredagkväll på jobbet.

Ena stunden letar man efter plu-numret för svenska blåbär i ask .., i nästa stund blir det småprat med en vänlig man i 70-årsåldern som berättar att han har drabbats av leukemi och nu går på cellgiftsbehandling.

Vid fikat blir det tårta - chefen har fyllt fyrtionio och är snart ikapp oss gamlingar -!

Och just innan stängning kommer en man och köper en Trisslott.
Han säger att jag får välja ut ett bra nummer och jag önskar honom lycka till med vinsten och det nya livet som lotten - hopefully - ska skänka honom.l

Då får jag veta att hans syster som bor i New York, hon hade haft en helvetsdag med punktering på ena däcket och mycket annat, så när hon handlat för dagen bestämde hon sig för att köpa en lott.
Systern bad en av de övriga kunderna att peka ut vilken hon skulle ta och så fick hon sin lott och åkte hem.

På kvällen tog hon fram lotten.
Om det blev någon vinst?

Ja, det kan man nog säga.
Sex miljoner.
Dollar.





3 kommentarer:

mossfolk sa...

Åh, det skulle inte sitta fel. Alls. Faktiskt. Jag skulle till och med kunna nöja mig med hälften. Eller en sjättedel. Svenska kronor.

Cecilia N sa...

Jisses. Då hade man haft råd att renovera huset på alla de håll och kanter som man borde. Och leja bort det dessutom.

Elisabet. sa...

mossfolk och Cecilia N: allt det och tänk, så mycket gott man hade kunnat göra för dom pengarna! Borra brunnar .., göra trevligt på några äldreboenden .., ge syskon och syskonbarn av vinsten .., åååå, så roligt det hade varit!! Ja, ens egna barn hade förstås också fått ,-)