onsdag 9 oktober 2013

Klockan var tre ...

Ja, men hej på er, syskonen Hansson! Och blomman dinglar i taket.

... på natten, när jag äntligen kom till ro.
 
Då hade jag först lyssnat till P1-prat i flera timmar och därefter vågskvalp och minst tio gånger hade jag bett en högljudd pensionatsvärd att "lägga sig på sidan".

Vid tvåtiden vände jag mig själv och låg med huvudet åt andra hållet och vågbruset hördes genom fönstret som stod på glänt och plötsligt kom jag ihåg viktigheter, tog fram min Iphone, skickade ett mejl till mig själv där jag påminde om Cindy Sherman och att jag skulle köpa hem ananas och galiamelon och jag tänkte att det var ju himla dumt att jag glömde dra in vagnen med bär på jobbet.

Sen somnade jag och drömde om min mormor.
Det är hon som sitter längst till vänster på bilden.

Mannen som nästan liknar en tysk herre vars namn börjar på A och slutar på f, är mormors bror, enda mannen i sällskapet. Han hette Nestor Hansson och föddes på Alla Hjärtans Dag år 1893 och dog nittiosju år senare, samma datum, den 14:e februari.

// Här är syskonen Hansson i Dikanäs, dvs, dom som syns på bilden.
Deras mamma, Hildur Charlotta, sitter i mitten.

1. Jenny Charlotta Julietta f 1890 25/12
2. Nestor Andreas f 1893 14/2
3. Anna Fransiska Elisabet f 1899 4/4 (min mormor, alltmänt kallad Betty).
4. Hanna Ingeborg f 1901 3/3
5. Gerda Maria Evelina f 1904 12/2
6. Agda Wilhelmina f 1906 28/9 d 1906 28/9 (död vid födseln).
7. Fanny Kristina f 1911 8/10 

5 kommentarer:

Turtlan sa...

En till som räknade får inatt noterar jag.

Tänker att personera på bilden är ungefär samma generation som min mormor. Hon var född 1913. Elva syskon födda från början av 1900 talet, nej tolv lär det varit fast tolvan dog visst som nyfödd tror jag.

De ser så allvarliga ut. Fast damen till vänster i bakre raden försöker nog le lite, eller försöker undvika att le :-)

När kan bilden vara tagen ungefär?

Klockan blev 5 innan jag somnade....

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, jag undrade också när bilden var tagen ..., jag fick den och många andra av min kusindotter Lotha. Och tänk, så många av dem som jag inte har en susning om att jag har träffat!!

Monet sa...

Franciska och Nestor! Vilka underbara namn. Undrar när de ersätter Noa och Wilma!

Anonym sa...

Åh Elisabet vad jag skulle vilja träffa dig! Jag tror vi är lika ...
Jag tror att jag fått Moster Margits gener så jag samlar skickar och driver på ....
Jag tror att vi är rätt lika trots ålder så jag badar på hösten eller våren ...
Men jag har en öppen blogg nu som dui kan länka mig ifrån ; storstrumpan.blogg.se ( ett s ifrån det du kan läsa ) Kram !!!

Elisabet. sa...

Monet: ja, och Charlotta Julietta! Jag är så fascinerad .., undrar vem av föräldrarna som drömde om så romantiska namn?

Lotha: å, så trevligt! Ska genast lägga in dig i listan!