måndag 25 november 2013

Finurliga julklappar ...


"Hej Elisabet!

Önskningarna är lite olika.
Här är det i-pad, dyra leksaker, tv-spel och sånt.

Jag skickade en slant till mitt fadderbarn i julklapp. (Ja, till alla förstås, men fick brev från en idag.)
Hon har köpt sig en säng, en madrass (! lycka) och 2 getter. Jag älskar getter, skriver hon."

Så skriver Dinah i Järfälla.

För några år sedan gav jag barnbarnen i julklapp en sån här gåva där en familj i Afrika får en get eller ett antal höns. Jag kan väl säga som så, att jag har sett dem lyckligare .., barnbarnen, alltså ,-)

Men å, så glad jag är att jag själv hoppade av julklappskarusellen!


Vill man göra nånting som kanske förändrar en annan - mindre lottad - människas tillvaro, så finns det hur mycket som helst att välja på!

Här, t.ex.

Och här.

Eller Vi-skogen. 

Rädda Barnen ...

Erikshjälpen ... 

Och detta ...







 





10 kommentarer:

Turtlan sa...

Å tack för bra länkar för exakt så tänkte jag göra i jul. Ge bort en gåva som någon bättre behövande får än vi som har i överflöd. Tack tack för länkar!

Turtlan sa...

Här får Du ett ställe till av mig:

http://unicef.se/gavoshop

Cecilia N sa...

Jag har några länkar på min blogg också.
På några inlägg finns länkar där man också kan skänka pengar. Inte bara babymössor och kasserade strumpbyxor.

Anonym sa...

Ja, Cecilia N, alla Elisabets länkar går till sidor där man ska skänka pengar till olika ändåmål.
Jag ser inte en enda där de ber om kasserade strumpbyxor eller babymössor.
Ett annat käckt ändamål är ju Operation Smile, pengar för att operare läpp- och gomspalt.
http://www.operationsmile.se/

Anonym sa...

http://unicef.se/gavoshop?utm_campaign=131125+julkampanj+WIA&utm_content=131125+julkampanj+WIA+Version+A+CID_1c5d7418c96e2465acc24202dc5b45f6&utm_medium=email&utm_source=Email+marketing+software&utm_term=Besk+gvoshopen
och UNICEF

Ulrika sa...

Japp, sådana presenter får oftast de vuxna av mig. Man har redan så oroligt mycket prylar och sånt ändå.

Ulrika sa...

Dinah - genom vilken organisation är du fadder?

Ulrika sa...

Vill man köpa något att ge bort och samtidigt bidra, så man kan även handla här:

http://www.agoodtshirt.com/hem-c-166.aspx

Elisabet. sa...

Till er alla: att jag bara räknade upp länkar som man skickar pengar till, beror ju på att jag dels hade bråttom, men också på att jag ju inte vare sig syr, stickar eller virkar, så den tanken fanns helt enkelt inte!
Det spelar ju heller ingen roll VAD man gör .., vill man hjälpa till finns ju oändliga möjligheter!
På Cecilia N:s blogg läser jag om stickade småmössor till nyfödda någonstans i Afrika - så himla bra -!, men där kan jag ju inte bidra.
Det finns säkert nånting för alla.
Tack Ulrika, Turtlan och Dinah för tips! Ja, anonym också.

Dinah sa...

Ulrika, jag har mina barn genom Barnfonden. Har haft där i många år, och tycker att det fungerar bra. De har både i Afrika, Asien och Latinamerika, men jag tyckte det var bra att ha dem där de har engelska som skolspråk så jag slipper ha hjälp att översätta breven. (Man väljer själv om man vill ha kontakt med fadderbarnet).