söndag 24 november 2013

Trettio minuter i Steninge ...


Lilla Steninge, 3.5 kilometer härifrån, söderut.
En liten by - eller ett samhälle - där det på 60-talet fanns två livsmedelsbutiker och post och där det nu inte finns så värst mycket, förutom underbara Skepparstugan och Göstas Café, förstås.

I Steninge byggdes då i början av 60-talet en mängd sommarhus, varav ett kom att tillhöra pv:s far och mor. Många av husägarna kom från Småland, ja, dit är det ju inte långt. 

Ett glasbruk fanns en gång i tiden i byn, det finns nu också, om än i mycket mindre skala, mer som en liten glashytta bara.

Det här röda huset passerar jag var gång jag åker till eller ifrån jobbet och jag tycker att det är så otroligt fint. Det är proportionerna det handlar om, tror jag.
Och dessa vackra fönster!


Sommartid kantas vägen av badgästernas bilar .., nu, i november, är det bara lokalbefolkningen som finns kvar.

Många hus står tomma och väntar på varmare dagar.


Tycker jag om hus som har torpargrund?
Svar: ja!
Och det är inte svårt att se varifrån vinden oftast kommer .., just det, på andra sidan vägen finns havet! Det var där jag badade den 1:a oktober i år.
 

Vi bor i Stensjö och detta är alltså Steninge och det är ju inte underligt var byarna fått sina namn.
Överallt syns mängder med sten!


Idag är stranden nästan helt tom. 


Postlådor på rad. 
En del enkla gröna i plast .., några i plåt .., andra mer personliga.
Nästan ingen vill ha reklam.


  En övergiven liten trehjuling står för sig själv och väntar väl på nån småtting, kan man tro?

5 kommentarer:

mossfolk sa...

SÅ fint! Och så uppiggande med sol!
Vänner till oss flyttade ganska nyligen och vid nya huset visade det sig stå en så fin brevlåda. Tyckte jag. De bytte bums ut den mot en helt svart och det är klart att smaken är ju som baken...
Här har vi, som på många andra ställen numera, identiska plastlådor på rad en liten bit ner på gatan. Det är förstås mycket lättare för brevbäraren.

Elisabet. sa...

mossfolk: men jag förstår inte varför det skulle vara lättare ..., eller du menar kanske att dom sitter på rad?

Bloggblad sa...

Här har köpmännen kommit på, alltså i stora grannstaden, att de kan skriva lite redaktionell text med några intervjuer och kalla det samhällsinfo med 90% reklam.. Och så slipper vi inte undan.

I Eskilstuna i somras såg jag en rolig skylt: ingen reklam, bara rock'n roll.

Steel City Anna sa...

Fina bilder!

Evas blogg sa...

Det där huset påminner om vårt gamla hus på vår gård. Det hus som jag hade bageri och café i. Gissa om jag kan sakna det ibland! Fina bilder.