söndag 17 november 2013

Tre timmar tog det ...




Filmen: Plötsligt i Ullared. Klockan är halv tio en söndagmorgon i november.
Vi hade väl inbillat oss att då är det relativt tomt i butiken, men precis den tanken hade nog alla andra också haft. När vi svängde av E6:an mot Ullared, redan då såg jag i backspegeln ett femtontal bilar på led bakom mig (och nej, jag körde inte sakta ..) och väl framme, var det tusentals och åter tusentals bilar parkerade!  Rasslet av kundvagnarna fick mig att tänka på gnuer på savannen,  ni vet, gnuer på flykt!

Och så en dag hittar jag detta på Facebook och tycker att det är en himla finurlig idé och jag frågar pv om han inte vill vara med på det hela och det vill han.
Tio saker per paket ska det vara och det som är knepigast att hitta till vettigt pris, är en sån enkel sak som pennvässare och kritor.

Då bestämmer vi oss för att köra de fem milen till Gekås i Ullared.

För den som arbetar i butik, måste detta - det stora varuhuset - vara sjunde graden i helvetet.
Pv däremot .., han tycker inte alls att det är så hemskt, han skulle nog gladeligen spankulera omkring och titta och känna i flera timmar. Tror jag.

Men en fin kofta för 159:- hittar jag.

Nåväl, det går ganska fort ändå och där är inga köer till kassorna och pennvässare hittar vi till priset av knappt tre kronor ( i Halmstad fanns exemplar för det tredubbla!) och själv ramlar jag över en stickad kofta och så blir det lite annat också.

Sen  hemåt, ja, jag ska ju arbeta i eftermiddag.


Det är en sagolikt vacker novemberdag .., höstsådden är redan uppe och åkrarna är ljust gröna!
Halvvägs hemma passerar vi en parkerad bil med hästsläp och där står några ungdomar och lägger en svart sopsäck över en påkörd och död hund .., ååå, någon blir nog ledsen idag! ..., och vi ser en överkörd hare och i närheten av Köinge ser jag en rovfågel sitta på en stolpe.


Vi pratar om att dricka kaffe när vi kommer hem,

"Å, kör till Slöinge när vi ändå är nästan-där ...!" ber jag och pv anar vad som lockar.

Jominsann.


Så här ser det ut.
Himlen är blå, gräset är grönt .., ja, vi säger att det är som i mars, april!


Och doften när dörren öppnas .., och musiken som singlar i luften .., å, det är som att komma till paradiset .., till himlen ..., och vilken kontrast till alla kundvagnar och all trängsel i det stora varuhuset!

Nu ska vi fördela alla inköpa grejer .., sexton tuber tandkräm, tandborstar, suddgummin, pennor, ja, allt vad det nu är! Och sen arbete i fem timmar, det blir nog bra.


11 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Den filmen visar verkligen mot helvetet....
Huvva, huvva va hemskt, brrrr.
Men jag är väldigt nyfiken på vad allt ni köpte ska användas till.
Dendär länken du tänkte dela ut fungerar inte ;-)

Ingela sa...

De där julklappspaketen jobbade vi på med i skolan under många år. Men i takt med att arbetstiden fyllts med massor av administrativa uppgifter slocknade liksom gnistan att göra sånt som ligger lite utanför kursplanerna. Fast det egentligen handlade om att göra praktik av läroplanens ord om internationellt perspektiv och solidaritet med de son fått en sämre lott än vi i tillvarons lotteri.

Kattis sa...

Precis så tänker jag mig Ullared, har aldrig varit där, som den där filmen Gnuernas vandring! :)

Elisabet. sa...

Gunnar i vaplan: men man KAN verkligen fynda där, den saken är säker!

Ingela: jag tycker själv att det är mycket jobb, så det kan jag sannerligen förstå om gnistan falnade ...

Kattis: då vet du!

Bert Bodin sa...

Jag håller med Gunnar; huvva!

Människor är flockdjur. Det är bara att tugga i sig att både du och jag tillhör den flocken och tänker precis som alla andra. Adjöss med att man är unik.

Hjortron sa...

Hualigen säger jag också!
Vi har nu fått IKEA på nära håll, 8 mil, och det tar vi i småportioner - utom laxen och annan mat kanske! -
men icke Ullared. Fördom kanske?

Anonym sa...

åh vad bra att ni hann med att skicka paketen. De har sådan insamlingar här också, i år ska jag minnsan fylla några skokartonger, dessa ska man fylla med mat och dryck. Det ska vara konserver lätt att äta direkt, dryck men inte med alkohol, kakor ody. Sedan gärna ett kort.
Såg ut att vara ett härligt fika ställe.

Mian sa...

Det där kundvagnsrasslet är ju rent förskräckligt... Hu så stressande...

Evas blogg sa...

Men kära nån vilket gatlopp! Nästan som en skämtfilm.

Ruta Ett sa...

Haha, liknelsen med gnuer på flykt är suverän!

Elisabet. sa...

Bert, Lifeblog, Mian, Eva och Ruta Ett: människor är förstås inte alla skapta på samma vis .., för många är säkert detta hur roligt som helst .., men själv är jag allergisk mot alltför mycket trängsel och köer öht .., så jag åker dit bara i nödfall ,-)

Benved: ja, men det är så finurligt med sånt här ...., lycka till med kartongerna!