lördag 21 december 2013

Lördagförmiddag ...

Vi är totalt slut på när det är fredagkväll.
Går i säng vid nio - rekord -!
Svårt att somna.
Karlavagnen och roliga julminnen, en hund som slet loss tomtens skägg.
Lyssnar till Rickard Herrey i nattradion, glad att han är tillbaka!
Jag vet varför: han har en lugn röst .., i motsats till den som pratar på ackord.

Vaknar fyra.
Och fem.
Och sex.
Lyssnar till DaCapo med Anders Eldeman.
Harry vid mina fötter.

Stiger upp vid halv sju.
Frukost i köket.
Griljerar skinka.
Fixar Janssons (det bästa jag vet på julbordet!).
Pv tar in granen som är sned och vind.
Sätter upp en tavla. För högt.

Ring-så-spelar-vi.

Ute är det ösregn.
Verkligen öööösregn.

10 kommentarer:

Mian sa...

Här är det blåsigt och milt. Förmodligen regn också, jag har inte tittat ut ordentligt ännu...
Den riktiga julstämningen vill inte infinna sig när det mest känns som sen höst ute. Och idag vänder ljuset. Känns bra.Det ska vi fira, det gör vi varje år.
Börjar redan tänka framåt mot vår, tofsvipor, tranor, sländor, resor med "Den lille" (gamla campingbilen), blommor, sol, värme...
Nu ska jag dricka kaffe och titta på julkalendern på SVT Play :-)
God Jul på er!

Evas blogg sa...

Ösregn är inte kul den här tiden på året. Här har det snöat men det väntas regn i morgon :/, då blir det ishalka igen. Ha nu en jättefin lilljulkväll!!

Anonym sa...

Trodde jag var ensam om att ha Janssons som julbordsfavorit.
God jul på er från ett regnigt Ystad.
Solbritt

afBabs sa...

Äääääälskar Jansson!!
Fast äter det knappt numera på grund av jag inte äter potatis längre.
Men 2 matskedar brukar det bli till Jul, och smaken är l j u v l i g!. :)

Beskrivningen av din natt, låter så som mina nätter nu ter sig. I längden blir det lite tröttsamt, men inte mycket att göra åt.

Min mamma brukade säga (när hon för ovanlighetens skull någon natt fick sova flera timmar) att: Åhhhh inatt har jag fått sova så gott.
Nu är jag likadan - så jag vet p r e c i s vad hon menade.

Hon hade väldigt svårt för den här tiden på året, främst var det väl mörkret (hon älskade sol, värme och att bada).
Jag har förmånen av att inte ha det minsta ont av hösten eller mörkret. Jag älskar myset som blir av ljusslingor och tända ljus! :)

Massa kramar!!
♥ ♥ ♥

Biggan sa...

Åh Elisabet, dessa vak-nätter---känns igen.
Jag har haft århundrades ryggskott i EN MÅNADS tid...nu börjar det lätta och jag kan faktiskt sitta en stund vid datorn, har mest varit in och "kollat" en snabbis då och då mellan varven.
GOD JUL till dig, hoppas du får en fin jul.

Eva i Tyresö sa...

Jag sover i omgångar och har tre fyra vakperioder varje natt. Men det går i alla fall. Nu har ju knät värkt och dÅ kan det vara svårt att sova. Alvedon.
Men det gäller att inte irriteras........

Monet sa...

Sällar mig till dem som har vaknätter och ibland inte alls somnar men oftast vaknar flera gånger per natt, redan vid kl. 2.

Undrar vad det här beror på? Jag har inte ont någonstans men får ju vargtimmetankar sådär dags förstås.

Kram till alla andra vakna därute i natten - det känns ju bra att vi är fler!

Anonym sa...

En tant jag kände kallade det håltimmar! Det har jag också emellanåt så här på vintern.ellem

Anonym sa...

-"Jag la mig inte samma dag jag steg upp..." -Nå, det var efter tolv och min (avlägsne men dock!) släkting Rickard Herrey hade börjat sitt nattradiopass. Sov till kl 8! Iväg på byn, träffade en väninna, hon hade sovit till kvart i 9 - i 9,5 timme! Varför? Jo, inget socker el kaffe, inga värktabletter, inget vin på hela gårdagen. Jag hade dock ätit choklad och druckit mycket kaffe (men inget vin el tabletter!)
Ja, vad beror det på -sovandet. Men man ska inte lägga sig för tidigt i alla fall! Lef och må från swamlande Solveig=lifeblog

Elisabet. sa...

Till er alla: tack för underbara kommentarer och att ni tar er tid!! Ligger här i sängen och läser och ler.