torsdag 2 januari 2014

Krumelurigt!


Ibland - ja, egentligen rätt ofta - tycker jag att tillvaron är alldeles makalöst filurig!

Jag fick en gång en bok (författad av Lars Gyllensten) av Jan och Mian i Falköping och på ett försättsbladen fanns ett alldeles underbart exlibris - det som syns på bilden - och jag funderade över vem denne Olov Fr. Holm var.
Mian tog reda på fakta och berättade i en kommentar, bland annat att denne Olof Fr.Holm arbetat som läkare och slutat sin bana som överläkare i Falköping där ju Mian bor.

För en stund sedan fick jag ännu en kommentar till det här inlägget.
Det är då jag tänker att tillvaron är så underbart krumelurig!

Så här lyder kommentaren:

mihoo sa...
Hej! Som av en händelse såg jag din blogg då jag kollade på nätet om Falköping.
Upphovsmannen till det exlibris du visar, är min farfar Olov Fredrik Holm!
Han flyttade till Falköping 1950 för att tillträda en överläkartjänst på den då mycket moderna röntgenkliniken.
Han blev sedermera lasarettschef och gick i pension i slutet av sextiotalet.
Min pappa är hans son Olof, och som deras barnbarn tillbringade jag många lov i Falköping med min farmor Kajsa-Lena och farfar Olle.
De bodde i en stor våning på Storgatan 30.
Och ja, han var stenbock som jag också är:-)
Farfar var en rätt barsk, korrekt man med en konstnärlig talang som inte så många kände till. Detta exlibris är ett typiskt exempel på hans noggranna exakta känsla för form och detaljer.
Han avled 1986, och farmor redan 1982, men jag tänker på dem varje dag.
Hälsningar från Mia

Mian sa...och jag (Mian) bor sedan 18 år tillbaka på just Storgatan 30 i Falköping. Vilken tillfällighet.

Tack som berättade mihoo!!

5 kommentarer:

Tankevågor sa...

Sannerligen krumelurigt! Tänk vad livet är fullt av historier och intressanta människor, det har jag alltid tyckt. :-)

Monet sa...

Livet ör ingen slump. Det här är också internet när det är som bäst! Synkronicitet i sin prydno!

Lena sa...

Underbart!

Mian sa...

Här hittade jag informationen (jag hade glömt och var tvungen att Googla idag igen...):
http://runeberg.org/vemarvem/gota65/0517.html

Turtlan sa...

Världen kan vara liten ibland. Vi har ofta någon förbindelse med någon. Spännande och fascinerande läsa detta.