lördag 4 januari 2014

När man är för kaxig ...


Man ska nog akta sig för att vara alltför stursk, ja, när man har besök av två Jehovas Vittnen.
Idag stod vi på bron och diskuterade länge och jag förklarade att det eviga livet inte är nånting jag direkt trånar efter, jag är nog helt enkelt för lat.

Efteråt fångade jag deras vänsterhänder. En är endabarn, den andre lillebror.

Senare på dagen drabbades jag av nånting som först fick mig att tänka på hjärtinfarkt, men som mest av allt påminner om när man har satt nånting i halsen, typ en golfboll i matstrupen.Det var ohyggligt obehagligt och pv kollade mitt blodtryck som hade stigit (och fortsatte att stiga), men hjärtat slog i takt och så fint, så fint ... ( om än fort, som alltid) och jag förbjöd honom att ringa sjukvårdsupplysningen och tänkte att det nog vara alla nötter jag ätit som nu gjorde sig påminda.

Efter ett tag lämnade jag soffan Ektorp, gick med möda uppför trappan och kröp ner under täcket, med klänning och allt.
Sov rakt av i tre timmar.
Vaknade.
Höll på att ramla baklänges när jag såg att klockan nästan var tio!
Kände hunger.
Gick nerför trappan, tog mig en tallrik nykokt risgrynsgröt med kanel och socker ..., upptäckte att jag nog mådde bra .., och tänkte att det där med evigt liv nog ändå inte är så himla dumt.

Halleluja!

14 kommentarer:

Kattis sa...

Här hamnar vi nog i helvetet, eller på Jehovas svarta lista! Sist de var här, då hade nämligen min P semester... ;)

Anonym sa...

♥ ♥ ♥

afBabs

gunnar i vaplan sa...

Under sommarmånaderna brukar det komma ett par ungdomar hit hem till gården för att tala om det "Eviga Livet" och vill gärna lämna tidningen "VaktTornet".
Besöket brukar sluta med ett trevligt samtal och jag brukar berätta om bisamhällena och visa dom dessa. Tuppen och hönorna kommer också på tal och om det är sommarfint väder så kan det bli ett glas saft och sockerkaka.
Resultatet blir att dom lyssnar mer på mig än jag på dom.
Tror nog att dom gillar besöket här på gården för det är samma par som kommer varje sommar ;-)

Elisabet. sa...

gunnar, Kattis och afBabs: problemet är ju att jag inte vill vara oartig .., så jag skickar ut otydliga signaler. Dom tror nog att jag är väldigt intresserad och har man vuxit upp i Pingstkyrkan .., då finns ju alltid den där oron för att "tänk om det är sant, det där med himmel och helvete!" och jag ju trivs ju bäst i så där lagom värme ,-)
Jag vill helst inte svettas alltför mycket.

Elisabet. sa...

gunnar: ja, ungefär så var det idag! Och dom kommer närmare och närmare köket :)

Anonym sa...

Elisabet!
Dina symptom i dag kan ha varit en blodpropp - kanske du skall undersökas närmare.
Läs det jag har delat om ämnet på min vägg på FB.
Monica i Lysekil

Dinah sa...

Oj, oj Elisabet. Nu blir jag orolig. Vilken tur då att du fått en ny tidning så du kan förbereda dig inför det som stundar.
Var dock försiktig med dem. Tror inte du har sån tur som Gunnar att de kommer bara en gång per år. Snart har du månatliga besök av dem. Kan i och för sig vara trevligt - du som är så social, men... ja, jag vet inte.
Hoppas att det var en engångshändelse med din svalda golfboll. Unga människan.

Eva i Tyresö sa...

Neej jag står nog på deras svarta lista. De kommer inte längre-hoppar över min dörr.
Efter otaliga signaler från elever med Jehovaföräldrar och min kunskap om vad de kan ställa till så säger jag nej.
Såg i "torka aldrig tårar" filmen hur de sa adjö till sonen utan att trösta...

Elisabet. sa...

Monica i Lysekil: själv tror jag på alla nötterna ...,-) Men tack för tipset!

Dinah: nej, du behöver inte vara det minsta orolig ,-)

Eva i Tyresö: samma sak till dig, men jag vet - av erfarenhet - att jag måste lära mig att vara tydligare. Men det är ju inte alldeles lätt .., det känns som om jag sjasar bort dem liksom ,-)

Evas blogg sa...

Golfbollar i halsen är inget vidare. Andas lugnt, ät mer risgrynsgröt och håll Jehovas borta.

Mian sa...

Golfboll i halsen låter obehagligt.
Var rädd om dig!

Steel City Anna sa...

Haha, ja du man vet aldrig. Men värt att kolla upp hälsan så här i jordelivet åtminstone, det håller jag med om att det kan vara.

Larz Gustafsson sa...

Jehovas vittnen tror inte på helvetet.
De har snickrat ihop en egen teologi som på fundamentala punkter inte överensstämmer med Bibelns.
Som kristen diskuterar jag gärna med dem.
De är alltid mycket sympatiska.
Men jag är också noga med att poängtera att jag vare sig tror på treenigheten eller på deras felaktiga uppfattning om Gudomen.

Kristen har jag varit sedan 1984. Innan dess var jag ateist.

Vänligen,
Larz Gustafsson

Elisabet. sa...

Larz Gustafsson: ja, vänliga är dom alltid! Som uppvuxen med kvällsbön och kvällar med mamma i pingstkyrkan, har jag svårt att bara stänga dörren till dem ,-) Tack för att du tog dig tid att kommentera.