torsdag 2 januari 2014

På jobbet ...


Mattias på jobbet är ansvarig för läskavdelningen, ja, för mycket annat också.
Så här prydligt är det när han varit i farten och det hela påminner mig om ett besök i en spritbutik i Belgrad - året var 1986 -.

Där stod alla flaskor i givakt och exakt varje hylla var frontad .., man kunde tro att personalen drog flaskorna så snart en hade sålts.

Belgrad - då - var förfärligt .., bara grått och mera grått.
I alla fönster hängde persienner på trekvart och fanns där någon gardin, såg den mest ut som ett trasigt lakan.
Mina barns pappa konstaterade saktmodigt att ..."ja, det var då helt onödigt att vi tog med oss färgfilm ...", det var, som ni förstår, på den tiden när man köpte filmrullar.


På Annandagen är det premiär för semlorna i affären där jag arbetar.
Femton kronor styck kostar dom och dom är stora och fyllda med den allra ljuvligaste mandelmassa.
Jag känner en man som anser att man bör äta minst 1 semla per dag, fram tills produktionen upphör.
Just det.
Det är nog tur att han cyklar fem mil per dag.

9 kommentarer:

Fröken Blund sa...

jag blev sugen på att åka till belgrad och äta semlor, kanske cykla dit tillomed...men det kanske bara var ett infall?
ja. nu gick det över.
men semlor är jag fortfarande sugen på.

Elisabet. sa...

Fröken blund: kom du hit ska jag bjuda dig på en semla, ja, två också!

Kattis sa...

Här cyklas inga fem mil per dag, men... Semlor gillas här skarpt!

Monet sa...

Det som kommer för mig är faktiskt det makalösa överflödet. Hur många läsksorter behövs? Det är ju inte unikt för din butik och tydligen inte semlorna heller redan nu. Men vilka onyttigheter folk petar i sig! Säger jag som aldrig dricker en Cola och inte ens har tillgång till semla:-)

Elisabet. sa...

Kattis. ja, det är ju enbart den ene parten som ägnar sig åt dylika sysselsättningar. Å andra sidan är jag ingen större fantast av semlor ,-)

Monet: det gäller ju allting, inte enbart läsk. Hur många sorters tandkräm behöver vi ...? Tvättmedel? Godis? Det borde ju räcka med två sorter, men då blir det väl som i forna öststater och vem ska bestämma om vad som tas in?
Ett evigt problem.

Monet sa...

Jag håller med om det eviga problemet. Här i Frankrike är det faktiskt ännu värre än i Sverige. Det är evighetslånga rader med tvättmedel, flingor och annat som kunde räcka och bli över. I USA ska vi bara inte tala om hur det ser ut. Men inte var det roligt på Konsumtiden med "blåvitt" heller. (det kanske finns fortfarande?)

Men nog lever vi i ett konsumtionssamhälle som vi ganska sällan reflekterar över. Din bild var tagen så att jag plötsligt såg det, det var inget annat. Går ju inte att göra något åt heller.

Anonym sa...

Nej,inte var det roligt med Konsums blåvita. En liten vit kartong med blå text som det står "Te" på exempelvis. Har fortfarande kvar min vita t-shirt med texten "T-shirt" i blått. Usch! Men en semla nu skulle sitta fint, när alla saffransbullar är slut i frysen! :-)

Elisabet. sa...

Monet och norbergianblue: för min del skulle det räcka med två sorter av varje grej ..., när det gäller tvättmedel och annat .., men vi människor är ju egoister ,-)
Och alla arbetstillfällen som skulle gå förlorade.
Men så mycket bättre miljön skulle må.

Jessica sa...

Vilken fin hylla!
Själv älskar jag att fronta :)
I vår butik är det tyvärr väldigt "ofrontat", vi har sånt tryck med kunder och lite personal.
Men 5 minuter varje morgon försöker vi hinna.
Sen frontar jag alltid då jag plockar :)