lördag 15 mars 2014

Harplinge ...


Medan pv ägnar sig åt tvättstugeröjning (ja, här röjs det minsann ...), tar jag bilen och kör till Flygstaden för att köpa fästen till hyllorna, dom som ska sättas upp.

Någonting har hänt där borta .., det är avspärrat och polisen står vid ena infarten och viftar och har sig .., det är blåljus och alla får vända och ta en annan väg. Lite spännande är det och ingen vet vad som har hänt?

Sen till lilla Harplinge. 
I byns affär returnerar jag den där fina tunikan från Gudrun Sjödén - den var alldeles för tunn och genomskinlig - och expediten, en herre i 40-årsåldern, är inte av den muntrare sorten.

Utanför affären ser det ut som på bilden här ovanför och kvarnen fungerar ännu.


Tittar in på Börjes konditori och köper en Karlsbadersemla till pv.
Expediten är en ung flicka i 20-årsåldern.

"Åååå hjälp, så vackra ögon du har!" säger jag till henne och det har hon verkligen .., nästan lavendelblå.


Och så hemåt.
Så här ser det ut när man kör ut från Harplinge.
De allra vackraste träd ...., och medan jag styr hemåt, tänker jag på när den där morgonen ska komma när det är min tur att köras in till operationssalen .., jag tänker att kanske blir jag nervös .., ska jag vara vaken och lyssna på musik i hörlurar eller ska jag be att få sova ...?

Sånt kan man fundera över en solig lördag i mars.





3 kommentarer:

bettankax sa...

Ge mig tid och plats så är jag med dig som förra gången. Det är drygt att gå och vänta. Många tankar blir det.

Elisabet. sa...

bettankax: jag lovar! Du ANAR inte vad det betydde!

christel sa...

Harplinge har jag besökt många gånger. Dottern arbetade som hästlärare på Plönninge och bodde i Harplinge.
Hon bodde i en vanlig villa men som hade en lägenhet ovanpå. Tanten under var dock ganska senil och en gång höll hon på att sätta fyr på huset....
Så det var skönt när dottern flyttade :)