måndag 21 april 2014

Annandagen ...


Soligt, men inte som igår, bara så där lagom ljuvligt varmt i luften.
Pensionatsvärden dammsuger, vaskar golven och hänger ut tvätt - han borde få medalj -!

På eftermiddagen blir det födelsedagskalas i Bäckagård.
Hilda har fyllt 26 och där är många av hennes väninnor - rara töser allesammans -, och där är hennes mamma som jag tycker så mycket om .., Hildas svärföräldrar och så vi själva då.

Mycket prat blir det.
Födelsedagsbarnet har klippt sig och är vackrare än någonsin.

Så sitter vi där och bjuds på vegankakor (jättegoda!) och smörgåstårta på veganvis och pv känner några av töserna - antingen har han haft dom själva eller deras syskon i skolan - och jag blir hysteriskt trött så där pang bara ..., somnar nästan i bilen på väg hem och faller ihop som en tom påse på sängen i sal 1 ..., orkar knappt titta på hockey ..., håller pv i handen, den som alltid är varm.

Denna helt ofattbara trötthet som kommer som ett skott och fäller en till marken.

Inte vet jag varför bilden har en siffra .., jag har väl använt den till nånting för att visa, men det får ni ta.

Och nu blommar pingstliljorna.

Imorgon är det arbetsdags för herrn i huset och harry och hans matte ska klara sig själva, men det är inga problem, det går bra. Jag skulle vilja skriva ett brev till herr ortopedläkaren och berätta om hur bra det är mellan varven .., hur lätt jag då går med kryckorna och vilken skillnad det är mot för det andra knäet, ja, hur det var då.

Läkaren heter Kristofer Torle.

Nån dag ska ha få det där brevet.

6 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Att PV ska få medalj för att han städar och hänger tvätt är väl OK, men tänk vad otroligt många medaljer som skulle utdelas till alla kvinnor som dagligen och oftast gör dessa sysslor utan att det är någon som tycker att dom ska få medalj...
- många medaljer blir det..!

PS! Nyss kom Kajsa och Emil på en blixtvisit, dom kom susandes ner från Värmon på en moppe av märket DBS modell äldre, från den tiden som moppar såg ut som moppar ska se ut. :-)

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: att jag tycker att pv borde få medalj, har inget alls att göra med vilket kön han har och så pass borde du känna mig, Gunnar!
När man går med kryckor och inte kan göra nånting hemma, - diska göra jag -, så tycker man att det är vansinnigt mycket som faller på den andres lott, och det oavsett om det är en man eller kvinna och just DÄRFÖR tycker jag att han är värd en medalj.
På sjukhuset sa en städerska, när jag frågade henne om sitt arbete, att ..."det värsta är att man alltid är osynlig .., du är den första som har frågat mig om hur jag trivs med jobbet och vad som är bäst eller sämst", så jag tar verkligen inte åt mig gunnar ,-)

Ära vare alla som håller igång, män eller kvinnor!

gunnar i vaplan sa...

Elisabet...
Nä du behöver inte alls ta åt dig.
Jag bara reagerade över att oftast så är det mannen som nästan alltid ska äras över att han gör nåt som borde vara en självklarhet i dag.

Kram till er båda i det Gula Huset ;-)

Ruta Ett sa...

Jag förstår din trötthet, som slår till plötsligt! Kroppen behöver hämta sig och det tar kraft, även mentalt!
Det är som om fjädern plötsligt bara tar slut och man blir alldeles matt!
Det enda som hjälper är vila och ...det blir bättre!
Kramar

gunnar i vaplan sa...

Appropå ingenting så pratade Kajsa, Emil och jag i dag om att det vore vääääldigt trevligt om du och PV kom upp till Jämtland nu till sommaren.
Husrum finns här i huset - (om du och PV skyndar er att boka).
Massor av underbara utflykter i matlandet Jämtland erbjudes i överflöd.

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: men är det verkligen så numera, att männen hyllas extra mycket? Kanske.
Och jo, vi har minsann pratat om just det där till sommaren ...., vi får skynda oss att boka ,-) Tack!

Ruta Ett: ja, precis så!
Jag har nog aldrig varit med om det så tydligt, men å andra sidan är jag ju fem år äldre nu.