torsdag 26 juni 2014

Veckans vinster i lotteriet ...


Med posten kom häromdagen ett paket från Frankrike; från Monet. 
Det visade sig innehålla en hel drös med de allra ljuvligaste vinster till lotteriet och den här veckan tar vi den första.

Det är "Nostalgiboken" med bilder från 50, - 60, - och 70-talet och ni anar inte hur mycket igenkänning det är! Här ovanför handlar det om "myshörnan".



Igenkänning ...?
Någon ...?
Ja, jag räcker upp handen!
Sparbössan användes i Filadelfia under min söndagsskoleperiond och den lille gossens huvud bockade liksom när någon lade pengar i bössan.
Och vem minns inte Handelsbankens hundsparbössa?
En sån hade jag också; en blå.


Så här ser bokens omslag ut.


Hylands Hörna tittade vi förstås alltid på, det gjorde nästan alla.
Och Hylands ABC-bok fanns i vårt hem på Ringvägen 29.



Sånt här tycker jag om .., krumelurkommentarer från såna som minns tillbaka.



Och här .., besticken som vi hade hemma i Malå och som inte var särskilt angenäma att hålla i .., skaften blev på nåt vis torra och fnasiga.

Och plastpärlorna som användes till så mycket!

Se där .., några vintips!

Andrapriset är fransk lektyr, typ Allt om Mat, men på franska.
Ja, den handlar lite om vin också.

Båda vinsterna kommer alltså från Monet!
Stort, stort tack!

Såja, nu är det bara att sätta igång och tänka efter vad det var som gjorde hjärtat glatt.
Dragning får det bli hos Gunnar i Jämtland, kanske kan han tänka sig att ställa upp som Notarius Publicus?

Ps: Kan man gissa vad som blir den här madamens veckans bästa ...? Jo, det tror jag. Så underbart roligt! Ds.


2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

vilka roliga vinster! Då lägger jag mig i hårdträning med att fräscha upp min skolfranska. Bonne apétite!
Le chat est sûr le lit!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, det var många läckra recept i mattidningen! Lycka till!