måndag 26 januari 2015

Den spanska reven rev en annan rev ...



Friherrinan - som lever strömlöst under förmiddagen - gör oss den äran och kommer med mandelmusslor och sirapskakor i bagaget och så håller jag kaffe.

Vi sitter i vardagsrummet och tv:n står påslagen och visar "Här är ditt liv" där Ulla Sallert är gäst.
Ett underbart program med en lika underbar artist och jag tillhörde sannerligen Lasse Holmqvists beundrarskara, ja, i rollen som programledare, alltså.

Och den till synes så vänliga huvudpersonen i programmet, ååå, henne hade jag verkligen velat se i rollen som Eliza!

Tack Gunnar i Jämtland för bilden!

Och i programmet (som är från 1988) uppträder musikalartister till Ulla Sallerts ära och det är så härligt och det är som jag kommer ihåg ett besök på Oscarsteatern i Stockholm 1977.

Från Malå hade grannfrun Ann-Britt Sandström kommit på besök; nu skulle hon övernatta hos oss i Kungsängen och en av kvällarna bjöd hon mig på mitt livs första musikal - jag skulle få se "My fair lady" med Anna Sundqvist och Jarl Kulle i huvudrollerna, men där fanns även bland annat Sigge Fürst!

Vilken upplevelse det var!
Ja, jag var alldeles rusig av glädje efteråt!

Nu hittar jag inget klipp från den svenska versionen .., men ändå.



Glad blir jag!
Och Ann-Britt - var du nu än håller hus, i himlen eller någon annanstans - tack!

10 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Jag såg den 1959 på Oscars med Ulla Sallert och har även LP-skivan med den svenska originalinspelningen.

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: ååå, din lyckost! Det är alltså skivomslaget du har bild på, eller ..?

gunnar i vaplan sa...

Japp, det är den första LP-skivan jag köpte i mitt liv.
27 kr kostade skivan.
Har nyss spelat den och den knastrar sååå härligt.

Elisabet. sa...

Nästa gång vi hälsar på hos dig, då kan du väl spela den!? Jag kan vara Eliza ,-)

Dubbelörn sa...

Då var vi samma år o såg denna musikal, 1977. Första musikalen även då för mig o vilken upplevelse...

Elisabet. sa...

Dubbelörn: ja, vi kanske satt intill varandra ,-)

Monet sa...

Jag såg den samma år som Gunnar. Tillsammans med min mormor som tog mig till den här sortens Stockholmsäventyr i tidiga år! Sitter gjutet i minnet!

Kattis sa...

Mandelmusslor och sirapskakor... Minsann! *grön av avundsjuka* Kanske någon gång kunde vara tröstpriser, för slutkörda bildlärarinnor, i det där uppmuntringslotteriet som ni bedriver? ;)

Bloggblad sa...

Jag har sett den som teater, men kommer inte ihåg mer än att jag var besviken på att det inte var musikalversionen... Det var förmodligen som avslutning på en studieresa och jag hade inte koll.

Men, Ulla Sallert hörde jag på en show i början av 80-talet. Hon sjöng så himla bra, mycket bättre än jag trodde efter att ha hört henne i radio/tv. Så bra!

Elisabet. sa...

Kattis: för den som har dålig, för att säga INGEN karaktär .., är ett sällskap som friherrinnan rena fördärvet. Hon bakar allt själv och är suveränt duktig! Mandelmusslorna är inte av denna världen ,-)

Monet: se där! Ännu en!

Bloggblad: som teater? Ja, så är det förstås att det kan spelas på det viset också!