onsdag 28 januari 2015

Litet brev från Nelly ....


"Hej igen, det är jag - Nelly - som skriver!

Ni kommer väl ihåg mig? Egentligen bor jag på Ekerö, men nu, när matte och husse är långt, långt borta, har jag först tillbringat en tid hos min moster och nu hamnade jag i landet Halland, hos Elisabet och pv. Elisabet är min mattes mamma.

Idag var jag med om nåt läskigt.

Elisabet sa att vi skulle åka till en tant i Haverdal som klipper klor och jag tänkte väl att det bara var Harry som skulle vara med om detta, så när vi kom in i lilla stugan där tanten stod med sin röda klotång, då fick jag vänta i hundbadkaret och jag tyckte det var jättekul, man såg ju hur bra som helst.
Harry är få fånig, han är rädd för att få sina klor klippta och skakar och Elisabet får säga "men ge dig nu!, stå stilla!" flera gånger.


Vad jag inte visste, var att sen blev det MIN tur!
Fy, så hemskt!
Tanten var snäll och sa att jag var duktig, men det var ändå läskigt.



Efteråt åkte vi ner till stranden i Haverdal.
Den är mycket, mycket större och bredare än i Stensjö och man ser samhället där uppe på kullen.
"Nelly, där uppe bor min chef!" sa Elisabet, som om jag nu skulle bry mig.

Nej, jag ägnade mesta tiden åt att jaga kråkor som gick omkring på stranden och dom blev jätteskraja och flaxade iväg när jag kom springande mot dem.


Det är inte alla hundar i världen som kan lyfta på ett öra och inte på det andra, men det kan jag.



Sen åkte vi hem och Elisabet ringde till hon som kallas för friherrinnan och frågade om hon ville ha kaffe och en god macka och det ville hon och friherrinnanhade även med sig sin hund som heter Shejken.

Shejken har nåt som kallas för underbett och därför ser han alltid lite arg ut, men han var snäll.

Innan dom skulle gå sin väg, kollade jag nog om han verkligen är en hanhund ..., för det luktade inte så. Då förklarade Elisabet att han är kastrerad.
Jaha, på det viset.
I början morrrrade jag åt honom, men sen brydde jag mig inte, utan gick och lade mig på soffan hos harry.

Nu orkar jag inte skriva mera.
Hej då, från er vän Nelly!"

7 kommentarer:

cruella sa...

Det var långt och bra skrivet av en liten rufs som du, Nelly.

Elisabet. sa...

cruella: ja, visst är det! Jag kan nästan allting.

Anonym sa...


Hos den tanten går jag också o klipper mina tår , hon fixar min päls med. Sen är hon jättesnäll.
Det var trevligt att träffa dig även om du morrade först.

Hundkramar till dig Harry och Bettan

ER schejken

Cosmos sa...

Min matte klipper klorna på mig och det går bra för det mesta. Fast häromdagen klippte hon för mycket på en klo och då blodade jag ner hallgolvet. Jag tror att matten tycker att det är läskigare än vad jag tycker.
I vår familj är det annars Chipper, den röda katten, som är harigast när klotången kommer fram. Hon skriker för varje klipp och hussen får hålla fast henne ordentligt. Hon har dumma klor också, som växer konstigt, så ibland får hon åka till veterinären och få dem fixade. Där får hon munkorg fast hon har faktiskt aldrig har bitit någon eller ens fräst.

Ingela sa...

Hej Schejken!
Om du visste vad vi är lika varann, du och jag. Vilken sorts hund är du? Brukar du klippa dej och är du i så fall nyklippt på fotot? Jag är väldigt långhårig just nu, men det är för att jag har ont i ryggen och mina mattar vill inte "bängla" med mej som man måste när man ska klippas. Men det börjar behövas, för här snöar det så mycket och då blir jag som en snögubbe när jag är ute.

PS. Jag har också underbett, och jag tycker att det är jättesnyggt.

Hälsningar
Chino i Malå

Anonym sa...


Hej Chino

Ja jag är alldeles nyklippt. Lite väl kort tyckte både matte o jag.
Jag är en blandras kille . Mamma är en Bichon Havanaes Pappa är Tibetansk Spaniel o Shih Tzu.
Här har vi inte någon snö, det regnar bort så fort vi får lite jag gillar snö.Må bra Schejken

Ingela sa...

Jaha, då förstår jag. Min pappa är också Shih tzu. Men min mamma är pudel. En bra blandning tycker både jag och mina mattar.
Här finns en bild på mej, den är visserligen ett par år gammal, men jag är ungefär lika snygg nu som då. http://korta.nu/snöhund
/Chino