torsdag 22 januari 2015

I väntan på ....


.... friherrinnan som just besöker Apoteket, slår jag mig ner på en bänk belägen i butikens entré.

Intill mig sitter en handikappad kvinna i rullstol - en sån här avancerad rullstol - och en vårdare gör henne sällskap. Vårdaren är irriterad ..., det är för övrigt kvinnan i rullstolen också.

"Jaha, är det så att du blir arg, då följer jag dig aldrig mera till affären, jag hade inte behövt göra det idag heller .., jaså, på det viset, ja, då går jag en sväng!" säger vårdaren och ställer sig bara en liten bit bakom rullstolen, osynlig för sin patient eller brukare eller vad det nu är? Kanske ett syskon? Kanske hennes mamma?

Hon står där alldeles tyst och kvinnan i rullstolen har ett stort fönster framför sig, så där så hon kan se ut över parkeringen och på alla människor som kommer och går. Till höger om ingången sitter en rumänsk kvinna och ser dyster ut. En tiggerska. Hon håller en stor kartongbit i handen där det står att hon behöver hjälp.

Och jag tänker på dagens elände.
På väg till affären hittar jag nämligen ett paket Stimorol i handskfacket.
En liten bit tar jag .., och genast händer det: den rotfyllda och därefter hoplappade tanden, den som vållade sån gräslig smärta under semestern i Grekland, den går sönder. Rakt av. Poff, bara!
Jag visar Lena vad som har hänt och innan vi tar sikte på olika affärer, kör jag vägen förbi Söndrum och Folktandvården .., två timmar senare får jag tid för besök hos tandläkaren.

Det visar sig att den är helt körd - goodbye kära tand - och om två veckor åker den ut.
Sedan .., i bilen, skrattar vi gott åt eländet (men helst vill jag ju gråta!), vad annat ska man göra?

"Det finns många goda soppor Lena ..!" säger jag, som för att trösta mig själv.

Och sen kommer jag hem och efter en timme ringer telefonen.
Nu är det den kära friherrinnan.
Och tro det eller ej .., nu  har  h o n  bitit sönder en tand!



11 kommentarer:

Tankevågor sa...

Mäh! Vilket tandelände! Om du nu redan har lappat ihop den där tanden tycker man ju att den kunde ha hållit bättre än att ge vika för lite tuggummi!

Dyr tand i längden det där...kanske lika bra att du slapp den. ;-)

När den väl är borta kan den ju inte kosta mer pengar i alla fall.

Hoppas du märker att jag försöker "muntra upp" dig.

Anonym sa...



JA JÄKLA TÄNDER!
Men min tandläkare har stängt imorgon. Men det finns jour i värsta fall.

Friherrinnan

Ruta Ett sa...

Ajajaj, var det verkligen tuggummi eller var det tuggummifossil?
Trista pengar att punga ut med!

Bloggblad sa...

Det där med den irriterade får mig att tänka på en elev för länge sen. Han var gravt handikappad och kunde reta gallfeber på omgivningen. Hjärnan var det inget fel på! Men - vem kan ryta i åt en som inte kan lyfta en penna, och kräva hyfs och fason?
Att vårdarna sa upp sig på löpande band... Nej, han förstod inte varför.

Evas blogg sa...

Dessa eländiga tänder. Jag fick också dra ut en rotfylld tand för något år sen. Saknar den inte (annat än när det fastnar någon nöt i tomrummet ibland).

mossfolk sa...

Usch, det är så himla trist när det händer saker med tänder. Och dyrt. Jag ska till tandläkaren i morgon. Det är lite som att invänta en dom ;)

Anonym sa...

Usch,rent av ångestframkallande när en tand går sönder. Man vet ju vad det kostar. Och att det sällan är alldeles smärtfritt att få det åtgärdat. Hoppas du kommer lindrigt undan i båda fallen. :-)

Bert Bodin sa...

Är det någon epidemi där i landet Halland? Tandfluensaepidemi.

Elisabet. sa...

Tankevågor: tack för uppmuntransförsöket ,-) Jo, den har blivit dyr i längden, men den har ändå funkat i ytterligare fem år. Men nu åker den.

Friherrinnan: ,-) Vi kanske är synkroniserade!

Bloggblad: jo, jag vet ..., jag har varit med om det själv - det är inte alldeles enkelt -.

Evas blogg: det är så trist med en utdragen tand .., för mig känns det som en decimeter bred!!

mossfolk: du är ju ung .., du klarar dig säkert!

norbergianblue: svindyrt!

Bert i Luleå: man kan fundera ,-))

Andra året i Hjo sa...

En olycka kommer sällan ensam, heter det ju. Lite läbbigt med rullstolsscenen på apoteket. Vårdaren eller mamman eller vad. Skrämseltaktik?
Trevlig helg!

Elisabet. sa...

Andra året i Hjo: jag kände igen det från när barnen var små ..."ät nu upp maten så får du ...." :)