lördag 24 januari 2015

På rätt plats ...

Kollegorna ...

Äldsta dottern, hon som i massor med år arbetat inom skolans värld,
men som i botten är undersköterska, vet inte till sig av glädje över jobbet på neonatalavdelningen
på Karolinska Sjukhuset.

Vid sjutiden i morse, när hon var på väg hem efter nattpasset, kom den här bilden till min mobil.

"På väg in till KS barn från P-garaget träffar jag en annan sorts kollegor ..." skriver hon.

Ja, tänk alla småttingar som tappat små gubbar, nallar eller djur!

Och så får vi veta att hon natten mot idag fått vara med om ett kejsarsnitt ("helt fantastiskt, man blir så rörd!") och sms:et avslutas med orden: "Jag har världens bästa jobb!"

Under mina år som vänsterhandfångare, visade det sig att dom som trivdes allra, allra bäst med sina yrkesval, det var långtradarchaufförer, ja, chaufförer öht. Lokförare också, för den delen.

Och du som läser här ..., på en skala 1 - 10 .., hur bra trivs du med ditt arbete?
Det skulle vara intressant att veta.

Jag själv säger ... åtta.

6 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Om att vara pensionär räknas som arbete så blir det nog en snudd på en nia för min del.
Anledningen till att det inte blir full pott är för min del den dåliga lönen.
Visserligen blev det 83:- mer per månad nu i år :-)

Anonym sa...


För min del blir det en 10:a.

Fast lönen kunde varit bättre, om man tänker att man började att jobba väldigt tidigt.

Friherrinnan

christel sa...

Ja du, en sjua får det bli. Älskar ungdomarna men det är stressigt och långa dagar som tar ner det.
I skolans värld är det antingen fullt ös eller helt dött, vi övrig personal, dvs ej lärare, jobbar ju alla lov och faktiskt har vi inget att göra då utan vi gör lite hittepå.
Så en sjua blir det.

bettankax sa...

I maj månad i år har jag arbetat i 45 år. Samma arbetsgivare. Den allra största delen av tiden har jag trivts mycket bra. Sen 2006 har jag ett för mig alldeles perfekt jobb. Dagligen får jag använda mig av mina kunskaper och erfarenheter. Kan "luta mig lite tillbaka" och vila i detta. Samtidigt är det nya utmaningar och jag måste vara engagerad och lyhörd hela tiden.
Så på en skala får det bli 10. De dagar jag måste bevista, enligt mitt förmenande meningslösa möten, då sjunker det rejält på skalan....
Ibland önskar jag att jag var dansare eller filmstjärna :)

Turtlan sa...

Svår fråga. Högre siffra nu jämfört med för några år sedan. Det varierar också.

Kanske 7-8 ungefär. Skulle vilja jobba lite mindre än heltid som jag gjort i alla år. Vi får se när vi landar i huskostnad och sånt.

Kattis sa...

Jag älskar ju mitt jobb, som bildlärare, numera på högstadiet, snudd på passionerat, så... En solklar 10:a!

Dock är passionerad kärlek inte alltid sund.