tisdag 21 juli 2015

Resumé ....


Gårdagen: långpromenad med Äldsta Dottern och Mågen.
Efteråt vi-tar-vad-vi-har-lunch på altanen - i solsken -!
Cykeltur till jobbet.
Full fart, förstås .., långa köer .., mycket som inte hinns med, men jag fyller på godis och läkemedel så gott det nu går.
Hade en kund framför mig som sa två ord och jag frågade var han kom ifrån - han visade sig vara från Adak -, bara nån mil från Malå!!
"Men vad faaan ...!" sa han och log varmt.
Det gjorde även kunden som stod intill.
Hemåt vid kvart över nio och cykeltur - men nu åt andra hållet -.
I Steninge parkerar jag cykeln och pv och Emil kommer med bilen.
U n d e r b a r t  kvällsdopp!


Efteråt.
"Ja, men så kallt var det inte ....", säger Emil.
Jag tar en bild på hans ben och undrar vad han egentligen har sysslat med i sommar ...?
Fine, goe Emil som sedan lånar elcykeln och pinnar på hemåt.
Ja, till Stensjö, alltså.
Vi passerar honom och jag öppnar bilrutan och ropar "heja Sverige! heja Sverige!"
Tänker för ett ögonblick på den stundande veckan i Sälen i mars. 



Kommer hem och möts av levande ljus .., eld i kaminen (halleluja så härligt!), en paj i ugnen (tack Äldsta Dottern!) och så blir det kortspel igen. Plump, förstås. Den här gången vinner pv och jag upptäcker, långt senare, att jag nog måste presentera mig för barnbarnet.
Ajabaja, mormor heter inte Eikedahl längre, utan Nilsson.
Goddag-goddag.


Det här med det genetiska och vad som går i arv, det är intressant, tycker jag.
Mina barn ska nog vara glada åt att mammans gener hållit sig någorlunda på plats och inte skuttat vidare .., och när jag ser Äldsta Dotterns neccessär, då ler jag och tänker att detta, att ha så fin ordning och så många olika attiraljer .., ja, det kommer då garanterat inte från mig.
På Instagram säger däremot en madame i Skåne att "det där kunde ha varit min".
Men en sak har vi gemensamt, den förstfödda och jag själv: vi är sverigemästare på att spilla.
Helst på våra tröjor/koftor/t-shirts.

Och nu är det ny dag.
Ikväll blir räkfrossa på Skepparstugan i Steninge ..., och från Malmö kommer sonen och ska sova över.

4 kommentarer:

bettankax sa...

Just precis Elisabet, flera av attiraljerna är på pricken de som redan finns i mitt badrumsskåp. Mycket grejer blir det(och tungt) om man är på resande fot. Men nödvändigt? Absolut:)

(Förr om åren när jag var mer på resande fot i mitt jobb fick min manlige kollega alltid bära min väska. Nu när jag påminns om detta skänker jag honom en tacksamhetens tanke. Åh vad han har burit..)

Ruta Ett sa...

Så härligt med familjen på besök! Jag undrar också varför inte fötterna fått nån sol. Är det fotbollsfötter eller cykelfötter eller bara skofötter?

Elisabet. sa...

bettankax: åååå, det måtte ha passat madame som på pricken :)

Ruta Ett: golffötter, skulle jag tro ,-)

Anonym sa...

Ja de där fötterna ser roliga ut! Han har uppenbarligen haft lågskor utan sockar (eller såna där korta sockar som inte sticker upp ur skorna).