söndag 9 augusti 2015

Augusti ...

I eftermiddag.Vattnet var ljummet och bra mycket saltare än utanför Bornholm.

Den bästa månaden av dem alla.
Då är det lugnt och vilsamt.
Och alla planer som inte blev av, får vila ännu en vinter och kanske en vår.

Vi pratar om att bygga en slags pergola på en del av altanen.
Det blir nästa sommar det.
Och uteplatsen blev inte heller av.
Inte den inglasade altanen heller, det som någon gång ska förvandlas till ett vardagsrum.

Men fyra av sex fönster har kommit på plats och pv arbetar hårt med målning och att sätta upp nya täcklister.

Några enorma skördar av tomater och gurka blev det inte heller.
Två gurkor .., tomaterna har inte ens börjat ändra färg, ja, några stycken bara.
Men skärbönor får vi!
Och mängder med blommande luktärter!

Och för den delen så har den här sommaren varit komplett underbar ändå!
Många besök - längre och kortare -.
Alla tre barnen har sovit över, vilken glädje!
Emil har gjort oss den äran och spelat såväl backgammon som golf mot pv

Och det blev Ghana och Bornholm och mängder med dopp i havet.
Kvällsdopp efter jobbet och andra lediga-dagar-dopp.

Idag tog friherrinnan oss till Särdal; till ännu ett ställe där jag aldrig varit.
Halv tre var klockan när vi kom dit, drygt fem när vi åkte hemåt - då hade hon dessutom tappat husnyckeln i sanden, men hittade den senare -.
Pv gjorde oss sällskap.
Vi pratade om allt möjligt ..., om längtan efter pensionen och det är ju dubbelt förstås - man vill bli äldre, men inte så fort -!

Och nu är det kväll och jag inväntar Akuten i SVT och pv ställer klockradion på 05.00 och själv ska jag arbeta kväll tillsammans med Fanny. I morgon, alltså.


6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Det ser härligt ut med hav och strand. Och sol. Ca två timmar har jag besökt hav och strand denna sommar. Det var när vi åkte till Ångermanland när Elin var hemma. Nog kan jag längta men inte alls lika mycket som förr. Jag har det bra där jag är. Fast den här sommaren har inte varit mycket till sommar. Precis som du skriver så växer en del grönsaker dåligt. Fast pärer det får vi i alla fall. Mest ledsamt är det att det blir så lite blåbär, och de som finns är inte mogna än. Vi äter blåbär varje dag i vår smoothie och vill helst ha dem man plockat själv (och vet var de kommer ifrån). F ö har vi haft en lugn sommar, inga som helst projekt, jo förutom våra rapphöns men det är inte så mycket jobb med dem. Ganska så vilsamt har det varit. Det som inte blev gjort denna sommar får vi ta tag i nästa sommar.

Kram till dig kära badnymf.

Ulrika sa...

Här stickas det och ses på Breaking Bad ikväll. Och pratas och fnissas. Och lyssnas på Miss Li, och på Lars Winnerbäck.

Mås bra, helt enkelt.

Kraaam på er!

Bloggblad sa...

Jag tycker att du hinner så väldigt mycket! En energi som jag avundas dig.

Här finns det mängder med saker på listan "vad som behöver göras" - men endast vindsröjningen är avbockad i år, vilken den inte hade blivit om det varit båtväder. Det var nog så jobbigt. Jag själv hann att få undan en massa av mina grejer som legat gömda och stört, så jag är rätt nöjd med att det inte blev för många solskensdagar.

Och så har vi haft lyckan att kunna kasta oss iväg med båten så fort det blivit en solig dag.

Elisabet. sa...

Eva på Frösön: jag tycker att det är så fantastiskt att vi människor kanske hamnar på platser där vi "hör hemma". När vi bodde i Malå hade vi sjön inom 1 minuts avstånd och jag skulle förmodligen bli halvt galen om jag bodde där det INTE fanns vatten att bada i ,-)
Eller inte.
Man vänjer sig kanske.
Och detta att bada är ju inte det viktigaste i livet heller.

Ulrika: den där resan till Bohuslän gjorde dig tydligen väldigt gott! Härligt.

Bloggblad: jag fattar inte var du får det ifrån att jag hinner med mycket ,-)
Jag är ju en riktig latmask, Marianne!

Bert Bodin sa...

Även här verkar det bli prokrastineringens glada dagar. (Om jag nu stavade det där rätt.)

Eva i Tyresö sa...

Jo för somliga är bada det viktigaste!!!!!
Härligt att det är just något som du kan gör ofta vissa årstider.
Resten längtar du.....