onsdag 12 augusti 2015

Favoriten ...


Under min tid i Skåne åkte jag ofta, i alla när jag bodde i Bjäresjö, till Mossby och badade i havet.
Där var tvärdjupt och havet hade ofta en grönturkos färg som var alldeles ljuvlig!

Men det som verkligen fick mig att åka dit, det var all Gulmåra som växte i ängsgräset på väg ner till stranden!  S o m   det doftade! Så för mig blev doften av den här lilla - till synes oansenliga - blomman, det blev till "sommar" och känslan av "snart-är-det-bad"!

För någon timme sedan tog jag hundarna på promenad.
Vi gick johanssonrundan, förbi det där enorma huset som byggdes av Fabrikören och som vi ännu aldrig sett en människa i.
Inte i närheten heller.

Där, växer Gulmåra vid häststängslet.

Och den lilla buketten står nu på arbetsbänken och gör mig glad.

Och din favorit ...?

10 kommentarer:

Ruta Ett sa...

...och jag som inte ens vet hur Gulmåra doftar... :-(

Ruta Ett sa...

Min favorit är lavendel!

Tinnan sa...

Mmmmmm... Gulmåra. Och luktärt. Och blåklocka. Och linden som blommar nu... Sommardofter!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: lavendel ..., jag har planterat lavendel längs hela rabatten t.v. om stentrappan där jag sitter och dricker kaffe. Eller satt. Vi har förmodligen en ofarlig snok som finns där ibland och jag har inte lika stor lust att sitta och dra med fingrarna i blommorna längre ,-) Eller lust har jag, men inte mod.

Tinnan: Och poppeln, den glömde jag!

Tack som delade med er!

mossfolk sa...

Hade du frågat på våren hade jag sagt blåsippor och i början av sommaren förgätmigej eller skogsstjärna... Just nu har jag någon form av fäbless för rosor som finns i så många varianter och blommar från sommar ända in på hösten. Höstastrarna väntar jag också på, men det är ju trädgårdsväxter.
Ja och så ljungen i skogen!

Gulmåra lärde jag mig först nu.

Kattis sa...

Liljekonvaljer!

Anonym sa...

Rosor när det gäller blommor. Doftpoppel när det är träd

Anonym sa...

Friherrinnan

Turtlan sa...

Vallmo! Ohotad första plats.

Sedan tistlar som blommar, den lila tistelblomman. Kanske lite märkligt val men har ett sånt fint minne av den vid ett besök vid Kullens fyr sommaren 2008.
Medresenären hette M...

Elisabet. sa...

Kattis: ja, liljekonvaljer är vackra .., här finns dom i rabatten, men blommar så uschligt, så man märker dom knappt!

mossfolk: du har många favoriter du ,-)

friherrinnan: jag räknar förstås doftpoppeln till en liten blomma :)

Turtlan: VAllmo! Det hade jag glömt och tistlar .., det tror jag ingen annan kommer på ,-)