fredag 21 augusti 2015

Idag är det EFIT, - ett foto i timmen -!
Aldrig går dagarna så snabbt som då, men jag gör ett försök.
Andra som hänger på hittar du här.


Klockan 07.00 ...
Då sitter jag här i mitt sexiga nattlinne från Cellbes och upptäcker att det är Efit.
Jag funderar över dessa ständiga mardrömmar på morgonkvisten. 
Nu på morgonen bodde jag plötsligt i mitt barndomshem i Malå och letade skor och nycklar och vi skulle åka bil till Vasaloppet, men det var proppfullt i bilen och jag hittade inget av det jag letade och plötsligt i källaren upptäckte jag ett litet sällskap med kattungar! Ååå, hur hade jag kunnat missa dem? Och vem skulle nu ge dem mat när vi var bortresta! 


Vid 08-tiden ...
Kaffet är klart .., jag har älsklingsmuggen (inhandlad i Skärhamn i Bohuslän) här på bordet och till höger om mig ligger de allra vackraste små guldpåsar, innehållande vallmofrön! Om jag själv skulle ha skickat frön till någon bekant, hade jag kanske lagt dem i en liten plastpåse. Men om man gör så här .., då har man nånting alldeles extra inom sig, så måste det väl vara? 
Tack Christina Alvner!


Klockan 09.00 ...
Då har jag borstat tänderna och som vanligt har jag tandkräms-stänk på handen och runt munnen.
Idag var det ändå av det mindre slaget. 



Mellan 10.00 och 11,00 befann jag mig dels på väg in till Halmstad och därefter hos optikern, 
i akt och mening att få min syn kollad. Assistenten som kontrollerade tryck och sånt, visade sig komma från Pennsylvania i USA (jag gissade på England) och den rara optikern, hon var i AP:s ålder och sa att detta var ett så härligt yrke.
Och synen då?
Jodå, vänster öga är inte mycket att skryta med, men mitt högra fixar till det hela ändå.
Det blev läsglasögon av bättre modell än Hemköps.
Eftersom erbjudandet gällde två för ett pris, valde jag två likadana.
"Likadana ...?" sas kvinnan häpet.
"Just det!" sa jag.


Klockan 12.00 hade jag hunnit med ett besök i affären (tog undan varukorgspyramiderna och sa hej till arbetskamraterna som hade fullt upp) och sen var jag åter hemma i Stensjö och passade på att bjuda mig själv på en kopp nybryggt kaffe.
Jotack, sa jag, det blir gott.
Arvid Nordqvists blandning. Sedan besöket i Ghana, har jag blivit modigare när det gäller rent vardagssaker. Två nya sorters kaffe har testats och jag har inte svarta kläder längre.
Men favoritmuggen från Skärhamn byts inte ut i första taget.
Inte i andra heller.


Klockan 13.00 ..... har jag tagit hundarna på lillrundan.
Ååå, så dom plågas i värmen!
Efteråt dråsar harry ihop under bordet där jag nu sitter och nelly ligger i soffan Ektorp.
Själv ska jag hasta ner till stranden för ett bad och lite bokläsning.


Klockan 14.00 .... tänker jag på hur oändligt vackert det här landskapet är!
Tänk, så jag har kommit att älska Halland!


Klockan 15.00 .. har jag cyklat till Haverdal, svänger in på Tångvägen och parkerar cykeln hos vännerna Eva och hennes långe make. Går raka spåret ner till stranden. I högra handen håller jag min nyinköpta solstol. Havet är ljummet.


Klockan 16.00 ... är jag fortfarande på stranden.
Hejar på förbipasserande kunder .., ser småpojkar gräva vid lilla "bäcken" .., tänker att barn är sig lika, var än man är.


Vid 16.00-tiden äter vi middag hos goda vännerna.
Det blir några timmars prat om allt möjligt; väldigt mycket handlar om hur ens föräldrars uppväxt påverkar ens eget liv. Och om det är viktigt att ens partner har haft ungefär samma uppväxtsförhållanden? Jag berättar om min mamma som vuxit upp i en stor släkt där man månade om varandra och med starka kvinnor,  och så min pappa och hans syskon som tidigt blev föräldralösa och fick klara sig bäst dom kunde.

Vid 17.00 - tiden äter vi efterrätt och det pratas om allt som har förändrats under vår uppväxt.
Om allt som vi varit med om.


Vid 18.00 - tiden cyklar vi hemåt, men först köper vi polska kantareller, grädde och franskbröd.
Luften är fortfarande så oändligt ljummen, jag säger att det känns som när vi cyklade på Bornholm.
Hjärtat är varmt av glädje när vi stannar till i Steninge och jag tar en bild av havreåkern.


Klockan 19.00 går jag ut och lockar på Sigge Nilsson (katten). I flera dagar, kanske fem, har han varit som spårlöst försvunnen. Inte ett endaste litet jamande någonstans! Konstaterar att äppelträdet kommer att ge ganska bra skörd.


Klockan 20.00 ... går jag ut och vattnar i växthuset och lite i rabatten, men glömmer blomlådorna.
Varför - hur i all världens dagar kunde jag komma på att plantera vanliga petunior i våras -?
Maken till rangliga och eländiga blomster har jag inte sett på länge!
Och när jag stänger av vattnet, ser jag att pv inte har så mycket kvar att måla på gavelväggen, men det är klart, listerna ska upp och målas också.
Och min tredagarsledighet är slut.
I morgon börjar allvaret.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså, har du börjat drömma om vasaloppet. Jag trodde att det var min uppgift.
PV

Elisabet. sa...

PV: ring polisen nu om skåpbilen, om det ska vara någon vits alls!

Ulrika sa...

Jaaa vad roligt är du är med idag!! :-)

Anonym sa...

God morgon kikar in på din EFIT, drömmar är bra kanske inte mardrömmar, men oftast vill de ju bara säga något till oss.
I ditt fall tror jag att det handlar om att du har en hel del runt dig och du är orolig för att du kommer att glömma något/någon
(och ja jag drömtyder :-) )

/Annika
https://auroraaurum.wordpress.com/

Anders sa...

Skåpbil?

Anders sa...

Skåpbil?

Anders sa...

Skåpbil?

Elisabet. sa...

Anders, Anders, Anders: ja, pv mötte en utländskregistrerad skåpbil som kom från lilla hamnen, jag tror att det var natten/kvällen mot lördag. Han tyckte att det såg underligt ut; ingen utan tillstånd får ju heller köra in där.
Igårkväll fick vi av grannen veta att flera båtmotorer stulits nere i hamnen i helgen .., jaha, då kanske han var rätt på det, pv? Han hade skrivit upp reg.nummer, men det är väl ändå kört?

Elisabet. sa...

auroraaurum: javisst, är det så! Jag tror att det handlar om en slags otrygghet; att jag vill ha kontroll, som jag inte har ,-)

Joakim sa...

Tittar förbi din varma dag :)

Anonym sa...

Kikar in igen för att se vad som har hänt sen jag var här sist :-)

Anni sa...

Vilken tur att du åkte till Ghana så att du lämnade din comfort zone!
men så där många äpplen, det får vi inte i stockholmstrakten, här verkar bina haft det för kallt när träden blommade.

Micke sa...

Ser det talas om äpplen här, jag som brukar få 1000+ ser ut få 20-30st i år. Tokigt med de stulna motorerna!

Kattis sa...

Petunior... ;)

Elisabet. sa...

Micke: äpplen får vi, men ack, så få plommon!

Kattis: ja, jag vet .... ,-)