måndag 2 maj 2016

Måndagsfönstret ...


En lite kylig morgon är det .., och jag är tacksam att jag igårkväll kom ihåg att lägga tunna små fleecefiltar över dom nyplanterade kryddväxterna. Jodå, dom har klarat sig, men frågan är om dom hade gjort det utan skydd?

I växthuset satte jag salladsplantor - det var efter resan till Ystad och besöket på Åbergs Trädgård -. Nu har det ju inte varit nån större värme, men oj, så frodiga och kraftiga salladerna nu är!

Det blir nog knepigt att hitta rätt bland alla småvägarna ...

Och tänk, idag om åtta veckor, har vi - hopefully - ätit frukost efter den allra första övernattningen i Skottland. Kanske har vi redan installerat oss i bilen och givit oss iväg mot nya mål?

Igår när Ecke och Britt var här, kom vi att tala om den stundande resan.
Ecke - snart nittio år - blev närapå upprörd när han hörde att vi (läs: jag) redan bokat boende, ja, men det förtar ju hela spänningen med resan, menade han.

Själv minns jag andra resor - i ett annat liv - när vi   i n t e  hade förbokat och fick ägna all tid på eftermiddagar och kvällar åt att försöka hitta ett boende! Vilken irritation det blev! Och inte kunde man slappna av och njuta av omgivningen, inte förrän det där hotellet med lediga rum hade uppenbarat sig och det hände att vi helt enkelt fick köra vidare .., hela natten .., och jag kan säga att det främjade inte den äktenskapliga harmonin ...,-)

Just därför vill jag i största möjliga mån ha boendet fixat på förhand.

Och i det vita huset intill grusvägen ska vi tillbringa den första kvällen och natten.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Har också rest utan förbokat boende och veeeet preccis hur det är att ägna alldeles för mycket av semesterresans tid till att smått hysteriskt leta boende. Det är som du skriver inte alls humörhöjande. Så att boka i förväg är mycket, mycket klokt:)
Lena i Östersund

Elisabet. sa...

Lena i Östersund: jag inser också att det blir mer spänning i att inte ha bokat i förväg, men den spänningen kan jag vara utan :)
Om vi nu upptäcker att ååå, det är lätt som en plätt att få bra boende utan att reservera i förväg, ja, men då är det en annan sak (om vi återvänder), men så länge jag inte har den erfarenheten, då får det vara ,-)

Anonym sa...

Och jag som är mycket för den utomäktenskapliga harmonin, tycker att det känns bra.
Skönt att slippa sjunga " var ska vi sova inatt?"
PV

Femte året i Hjo sa...

Nuförtiden föredrar jag också förbokade hotell. Lugnast så. Ser ju så trevligt ut också, det lilla vita huset!

Anonym sa...

Jag håller med dig. det ska vara bokat och klart i förväg. Annat var det i yngre dagar, med en viss spänning över om man skulle hitta något boende eller tvingas slå upp tältet lite undanskymt. Men då har det handlat om Sverige. Utomlands får man väl inte tälta hursomhelst?

Elisabet. sa...

Tredje året i Hjo och norbergianblue: det kan ju också vara så att grannen var i England för trettio år sedan .., han är ju snart nittio! Men oavsett vad, så tycker jag om att veta var jag hamnar. Under en resa till Australien 1986 tog vi in på ett billigt hotell i Melbourne, så där ett som vi bara ramlade på.
Jag var livrädd. Det var som att bo i en skräckfilm. Aldrig mera!

Dubbelörn sa...

Första bilresan ner till Frankrike förbokade jag också men upptäckte sedan en app. Appen tar fram alla lediga rum som finns i närheten där du befinner dig. Du kan bara boka för den aktuella natten. Rummen är dessutom till kanonpriser. Betydligt lägre pris än om du själv ringer el kommer till hotellet o undrar över rum. Gjorde det misstaget första gången ;). Via appen kan du även sortera utifrån klass, pris, betyg o du ser precis var de ligger. Betalar i förskott gör man via appen. Fungerar toppen! Det enda vi numera använt när vi bilat ner till Frankrike el här hemma i Sverige.
ElisabetH :)

Elisabet. sa...

Dubbelörn: du får gärna mejla vad appen heter! Om inte annat kan vi använda den nästa gång - det låter genialiskt -!

Evas blogg sa...

Jag var glad att vi hade bokat i Skottland. Trots att det bara var i mitten av maj var det fullt mest överallt. Så skönt att veta att man hade boende. Vi gjorde dagsutflykter och även sådana ger en känsla av frihet, tycker jag. Var hamnar vi idag om vi åker den här vägen....

Ruta Ett sa...

Jag tillhör också dem, som inte vill ägna dyrbar semestertid till att leta boende! Sånt vill jag ha klart innan!