fredag 21 april 2017

En fredag .., eller är det torsdag ..?


Ja, alldeles "dagavill" blir man när det inte bär iväg till jobbet och det har hänt mer än en gång att jag får gå in på nätet och titta .., jaha, just det ja, det är fredag idag.
Dagarna flyter ihop till en enda massa.

Igår var sämsta dagen hittills och i princip så tillbringades hela dagen på soffan Ektorp.
Nåja, det hade kunnat vara värre, förstås.

Vi var - på eftermiddagen -bjudna till Eva i och hennes Långe Man på middag, men det blev bara pv och harry som åkte dit .., själv låg jag kvar under ett blommigt påslakan.
När så herrn i huset efter ett par timmar återvände hem, hade han med sig rester från middagen .., åååå, så ljuvligt gott det var!
Precis som friherrinnan är Eva en mästare på att laga mat och nu hade hon i en plastbytta fördelat den allra mest underbara fiskgryta + kokt potatis, i en annan bytta fanns en lika god sallad (så gott med granatäpplekärnor i salladen!) och i en tredje bytta rabarberpaj med vaniljsås!
Så omtänksamt och så vänligt!


Jag är nu inne på sjätte veckan av fjorton, när det gäller rehabilitering.
Liiite känns det som att stå och titta fram bakom en husknut och man tänker att ja, ja .., det går nog framåt ändå, fast det tar fasligt lång tid.

Frånsett träningen - sträääckatänjahållabenetraktframochuppiluftenochpåsidan - blir det inte så mycket gjort. Längre promenader är bara att glömma.


Gomorron-Sverige blir till stor glädje.
Programledare idag var Åsa Advic och Peter Salander och dom är mina absoluta favoriter; ja, i mina ögon är dom ett perfekt samspelt team med mycket värme och glädje.
Nästan alla jag känner tittar på Nyhetsmorgon i tv4, men jag tycker att det ibland blir så flamsigt .., så jag håller mig till SVT.

Idag var det avtackning av meteorologen Helen Tronstad som går i pension och det blev ett sorgesamt möte med hennes kollegor som började gråta i direktsändning, nu, när deras tydligen så väldigt omtyckta chef lämnar dem. Ja, det var inte bara dom som fällde tårar ..,  det gjorde jag med (och kom då på att sotaren befann sig i pannrummet .., tänk, om han skulle komma in och se mig!).

Och så finns ju svt.play.
Igår blev det ännu ett avsnitt av Ryttareliten .., hur intressant som helst!
Och så tog jag mig an en gammal favoritbok - Ciderhusreglerna - av John Irving.

Margit, Ivan och mamma längst uppe. Mormor, Gunvor, Lisbet, Haqvin och Olaf där nere.

Igårkväll plingade det till i min mobil och när jag drog den till mig såg jag överskriften "Ulrika kusin". 
Då förstod jag.
Och så var det verkligen .., hon berättade att moster Lisbet - det är hon som sitter i mitten längst fram, intill sin pappa Haqwin - hade blivit dålig och nu var Ulrika med två av sina söner på väg upp till Vilhelmina för att vara nära sin mamma/mormor.

Så rörd jag blev!
Inte bara för att jag alltid har tyckt så oerhört mycket om moster Lisbet, utan också för att kusinerna väver in en i gemenskapen.


Och mera ..?
Påskkycklingarna kanske vill återvända till sin kartong, men det måste ju å andra sidan vara urbota tråkigt att ligga där ännu ett år och bara vänta ...? Nej, dom får stå kvar ett tag till.

Och Eva på Frösön lämnar idag  Amsterdam och reser hem till Jämtland och det ska bli såå intressant att höra vad hon tycker och tänker om resan och hur den var.

Och så valet i Frankrike.
Så himla spännande!




Har ni  - liksom jag själv - inget annat för er, kan ni ju alltid ta en tripp till gamla stan i Lahore i Pakistan.
Åtta minuter och tjugonio sekunder i en annan värld, så långt från Stensjö som man kan tänka sig, men oj, så intressant! Och så många varma leenden.

Ajöken, sa fröken.




2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Kanske skulle du skaffa en så'n där gammaldags kalender där man river av ett blad varje morgon. Fast då gäller det ju att komma ihåg:
"Få se nu ... Rev jag av ett blad i morse, eller."

Livet är hårt.
😉

Barbro sa...

Tack för fina inlägg om din släkt. ❤️

Tycker att SVT:s morgonprogram är sååå mycket bättre än TV:4's. Har faktiskt riktigt svårt för att titta på deras.
Instämmer också om programledarparet. TipTop!!

❤️

Barbro