måndag 18 december 2017

Mitt eget bästa ...


Det är så många känslor som är i svaj efter den här härliga helgen i Skåne, så jag tror att jag mest lägger in bilder. En tillsammanskväll med alla tre barnen (Anders och Maja här ovanför), med båda döttrarna, en måg, Emma, mina barns pappa och hans Karin och så pv och jag själv.
Middag på Store Thor beläget precis vid rådhuset i Ystad.
Underbar mat och mycket skratt och prat.


Alla tre barnen på samma bild och så Emma i vänstra hörnet och pv:s ryggtavla.


Elisabeth, storasyster och Oxe. Drömmer om att ha ett eget café.

En massa härliga möten blev det också.
Kunder från lilla kvartersbutiken där jag arbetade och som var så otroooligt vänliga och rara!
Här syns min namnes händer; det var hon som gav oss frukostkupongerna och nyckeln till rummet.
Vi bodde på "Stationen" - beläget nästan på perrongen i Ystad -.
Ett kanonboende i all enkelhet.

Åse till vänster. storasyster och Våg. Har arbetat 45 år inom barnomsorgen, nu är hon frukostvärdinnan.

Frukostmatsalen är också en cafédel och den arrenderas eller ägs av Anette, kvinnan till höger på bilden. Kvinnan till vänster heter Åse och fixade frukosten .., båda två kunder från lilla affären och sååå trevligt var det att se dem igen!



Ingången från perrongen och till caféet/frukostmatsalen.



Här satt vi och åt frukost. Inget överdåd, ingen äggröra och ingen bacon, men fint ändå.
Lagom mycket.Och till min glädje upptäckte jag NATURELL yoghurt utan en massa socker!



Det var så ombonat och juligt i hela byggnaden.
En elektrisk ljusstake i hotellrummets fönster (det är inget hotell, ett Bed & Breakfast)
och små tomtar och .., ja, mysigt, helt enkelt.


Efter middagen på stan, åkte vi alla till Bjäresjö där barnens pappa bor med sin Karin.
Då blev det glögg och pepparkakor och lite annat och några badade i sån här spa-grej-utomhus.
Anna (som för övrigt också badade) gosade med en ur-trött Nelly. Kanske var det söndagmorgon?
Och så tryggt när riktiga matte är på plats.



Mera från Stationen.
Ett duschförhänge som gjorde mig glad.
En röd krok som också gladde.
Svartvitrutigt klinkers på golvet, svart toaletterullehållare och svart toaborste.
Nån hade bevisligen tänkt till.


I frukostmatsalen ...



Och utanför ...


Innan vi lämnar Ystad svänger vi in på Ica Kvantum, som ligger perfekt på väg norrut.
Just som jag betalar ser jag en kvinna som står och ler så varmt en bit en annan disk och hon ser så bekant ut .., är det mig hon ler mot ...? Jo, det är ju Eva, min före detta arbetskamrat Lasses fru!
Om man ser så här glad och snäll ut, då är man nog passande att arbeta inom servicesektorn och det är precis vad Eva är!
Så  v a r m  och go!
Vi pratar en stund ., mest om prostatacancer och bromsmedicin och livet som tar krumsprång.



Sen kör vi raka språret till Västerstad 7105,  till min rödvitrandiga syster som numera nästan bara bär blått. Harry känner igen sig när vägen börjar slingra sig och blir överlycklig över att få träffa dalmatinern Tara.


Min syster bjuder på glögg och hembakade pepparkakor och en annan sorts kakor ., därefter blir det rödbetssoppa (supergod!) och hon som är min syster säger att hon älskar domherrar, ja, t.om smörkniven har en målad domherre längst upp. Så här såg servetten ut som låg i mitt knä.


Och så hemåt, men först förbi Lärkesholm - helt okänd mark för oss båda - där jag tänker överlämna en stor bukett blommor till Åsa, hon som i flera jular på raken har skickat den allra mest ljuvliga tulpanbukett modell jättestor och denna Åsa har jag bara träffat en enda gång på kanske femtio år!
Nu skulle jag överraska, men se, det ska man inte göra, för den man tänker överraska kanske inte är hemma och så blev det. Nu fick hennes granne en julbukett i stället!
Om du läser här Åsa, så vet du att tanken var god! 

Ja, inte blev det bara bilder som jag hade tänkt, men det kanske ingen hade förväntat sig heller.
Allt som allt: en helg fylld av glädje och gemenskap!
Tack livet!

2 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Häääärligt inlägg!

AP sa...

Verkligen tack livet!